Sökning: "kvantitativ metod förskolan"
Visar resultat 6 - 10 av 162 uppsatser innehållade orden kvantitativ metod förskolan.
6. Måltider i förskolan : Förskolepersonalens beskrivningar av deras arbetssätt
M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolepersonal beskriver sitt arbetssätt med och vid måltider utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt. För att ta reda på det ställdes följande frågeställning “På vilka sätt beskriver förskolepersonal sitt arbetssätt med måltider i förskolan?”. LÄS MER
7. Didaktiskt planerande av musikverksamhet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Denna studie utgår från en frånvaro av forskning som fokuserar på planeringen av musikverksamheten inom förskolan. Därav framkom studiens syfte att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera om och hur förskollärare planerar för musikverksamhet. LÄS MER
8. Vi måste guida barnen mot lärande och vara närvarande : En enkätstudie om språkfrämjande lärmiljöer i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : : Lärmiljöer, språkutveckling och den närvarande pedagogen är något som ofta går hand i hand, visar flera studier. Genom att ta vara på barns intressen i skapandet av lärmiljöer och sedan förtydliga dessa med språkfrämjande material utmanas och utvecklas barnens språkliga lärande. LÄS MER
9. Dans i förskolan : Förskollärares användande av dans i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga och synliggöra hur den planerade dansen används i förskolan, samt i vilken omfattning det sker, då hur och omfattning inte skrivs fram i förskolans läroplan utan lämnas för tolkning. För att svara på studiens syfte formulerades en frågeställning som består av följande frågor: Vilket förhållningssätt har förskollärarna till dans, vilken typ av dansanvänds på förskolan, vad används dansen till på förskolan och hur ofta används dans på förskolan. LÄS MER
10. Förskollärares upplevelse gällande det pedagogiska arbetet i förhållande till barngruppens storlek inom förskolan : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Det finns idag inte mycket forskning som handlar om stora barngrupper i förskolan. Den forskning som finns visar att en mindre barngrupp ger bättre förutsättningar för barns utveckling och lärande. LÄS MER