Sökning: "kvantitativ metod samhällskunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden kvantitativ metod samhällskunskap.
1. Vikten av värdegrundsundervisning i skolan : En studie om lärares syn på och arbete med värdegrunden i åk 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Värdegrunden genomsyrar läroplanen och skolans uppdrag är att förmedla värderingar och forma goda demokratiska samhällsmedborgare. Denna studie syfte är att ta reda på hur lärare arbetar med värdegrundsundervisning, hur de synliggör den för eleverna samt vad lärarna själva har för syn på värdegrundsundervisningen i åk 4-6. LÄS MER
2. Textdelar i läromedel: Vad har de för relation? : En multimodal textanalys av två läromedel i samhällskunskap i årskurs 1–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att genom en enkät undersöka vilka läromedel det är som används mest i samhällskunskap för lågstadiet samt utifrån svaret från enkäten undersöka samspelet mellan skriftlig text och bild i de två läroböcker som används mest. För att svara på studiens frågeställningar använder vi oss av en kvantitativ och kvalitativ metod. LÄS MER
3. Bron mellan elev och medborgare : Elevperspektiv på undervisningsformer i samhällskunskap och politiskt deltagande i praktiken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Gymnasieungdomars intresse att aktivt engagera sig i politiken genom ungdomsförbund har minskat markant under de senaste 50 åren. Trots detta har samma grupp fortfarande starka åsikter i politiska frågor och en stark vilja att påverka samhället, samt ett intresse för samhällskunskap i skolan. LÄS MER
4. Skolans demokratiska uppdrag samt elevinflytande: Hur lärare ställs inför olika utmaningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie kommer att beröra problemområdet inom skolans verksamhet gällande hur skolans demokratiska uppdrag samt elevinflytande kommer till uttryck i praktiken. Syftet med studien är att, utifrån ett lärarperspektiv, undersöka hur sju lärare väljer att arbeta kring skolans demokratiska uppdrag samt med elevinflytande. LÄS MER
5. Ekonomisk demokrati i läroböcker för samhällskunskap
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilken utsträckning och på vilket sätt ekonomisk demokrati förekommer i aktuella läroböcker för samhällskunskap på gymnasiet i Sverige. Som metod användes kvantitativ innehållsanalys och kvalitativ textanalys. Materialet utgjordes av sju läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet. LÄS MER