Avancerad sökning
Visar resultat 6 - 10 av 43 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
6. Uppfattning på kvalitet i kommunal & privat äldreomsorg i Borås stad : En kvantitativ studie om kvalitétsskillnaderna i kommunal kontra privat äldreomsorg
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Denna uppsats undersöker från ett brukarperspektiv om det finns några kvalitetsskillnader mellan den privata och kommunala äldreomsorgen inom Borås kommun. Undersökningen använder sig av sekundärdata, där Socialstyrelsen gjorde en enkätundersökning runt om i landets alla kommuner och som vi därefter sammanfattade alla svar utifrån det vi undersökte. LÄS MER
7. Chefers förutsättningar för att lyckas med avvikelsehantering inom äldreomsorgen : En jämförande fallstudie av två kommuner
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknikSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förutsättningarna för första linjens chefer att bedriva ett effektivt arbete med avvikelsehantering med avsikt att utveckla verksamhetens kvalitet och skapa lärande – både inom den egna verksamheten och på organisationsnivå. Två kommunala organisationer som driver särskilda boenden för äldre var föremål för undersökningen. LÄS MER
8. ENHETSCHEFER INOM ÄLDREOMSORGEN I GÖTEBORGS STAD - En kvantitativ studie om deras möjligheter att bedriva arbetsmiljöarbete
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Syfte: Syftet är att identifiera betydelsen av enhetschefers tidsanvändning och upplevda tidskonflikter inom äldreomsorgen och dess påverkan på möjligheter till att bedriva ett säkert och tillfredsställande arbetsmiljöarbete. Teori: Jobb-Krav- resursmodellen har tillämpats för att analysera balansen mellan krav och resurser i enhetschefers arbete. LÄS MER
9. Attraktivt arbete inom äldreomsorgen : Vad kännetecknar en attraktiv arbetsplats för undersköterskor och vårdbiträden?
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Personal och arbetslivSammanfattning : Titel: Attraktivt arbete inom äldreomsorgen - Vad kännetecknar en attraktiv arbetsplats för undersköterskor och vårdbiträden? Bakgrund och problematisering: Inom de närmaste åren kommer fler människor vara i behov av omvårdnadsinsatser. Detta på grund av att människan lever längre och därmed också har flera sjukdomsbilder och är i behov av en mer omfattande omvårdnad. LÄS MER
10. Ledarskap inom äldreomsorgen : En kvantitativ studie om sambandet mellan upplevelsen av ledarskap och chefens kommunikation, motivation, konflikthantering och närvaro
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Ledarskap är en viktig faktor för att en verksamhet ska fungera bra, och det är chefens uppgift att se till att det fungerar. Syftet med studien är att undersöka om chefens kommunikation, motivation, konflikthantering och närvaro påverkar upplevelsen av ledarskapet inom äldreomsorgen. LÄS MER