Sökning: "kvantitativ studie marknadsföring"

Visar resultat 21 - 25 av 469 uppsatser innehållade orden kvantitativ studie marknadsföring.

  1. 21. Marknadsföring på TikTokför biografer : En studie om TikTok-marknadsföringens påverkan på 15–25-åringars intresse för biografbesök

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Anela Saracevic; Salman Zana; [2023]
    Nyckelord :Cinema; TikTok; Social media; Streaming services; Marketing; Generation Z; Media technology; Biograf; TikTok; Sociala medier; Streamingtjänster; Marknadsföring; Medieteknik; Generation Z;

    Sammanfattning : I ett digitaliserad samhälle har biografbesök blivit allt färre då alternativa val för filmtittande har presenterat sig. I denna studie undersöks implementeringen av TikTok-marknadsföring för biografer och dess påverkan på 15–25-åringars intresse för biografbesök. LÄS MER

  2. 22. Konsumenters attityd till beteendeanpassad reklam

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Hult; Isabelle Risberg; Hugo Gemzell; [2023]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Konsumenters attityd till beteendeanpassad reklam- En kvantitativ studie om skillnader i attityd till beteendeanpassad reklam på internet med utgångspunkt i ålder, varumärkesrelation, Advertising Value Model och Regulatory Focus Theory Seminariedatum: 2023-01-11 Ämne/Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 hp Författare: Isabelle Risberg, Sofia Hult & Hugo Gemzell Handledare: Veronika Tarnovskaya 5 nyckelord: Beteendeanpassad reklam, Regulatory Focus, Reklamvärde, Varumärkeskännedom, Varumärkesattityd Forskningsfrågor: Vad påverkar attityden till beteendeanpassad reklam på internet? - Skiljer sig attityden till beteedeanpassad reklam åt mellan olika åldrar? - Skiljer sig attityden till beteendeanpassad reklam åt mellan individer som är promotion- eller preventionfokuserade? - Påverkar konsumenternas varumärkesrelation attityden till beteendeanpassad reklam? Syfte: Syftet med studien är att ta reda på vad som påverkar attityden till beteendeanpassad reklam, och om attityden skiljer sig åt mellan olika åldrar. Studien har även till syfte att undersöka huruvida attityden skiljer sig åt mellan individer som klassificeras antingen som promotion- eller- preventionfokuserade enligt den psykologiska teorin Regulatory Focus Theory, samt om regulatory focus skiljer sig mellan olika åldrar. LÄS MER

  3. 23. Det mörka kakreceptet : Dark Patterns och användarens inställning till cookie-förfrågningar på statliga och kommersiella webbsidor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Niklas Stavnjak; Olivia Bröddén; [2023]
    Nyckelord :Cookies; Dark Patterns; Persuasive Design; General Data Protection Regulation; Websites; Cookies; Dark Patterns; Persuasive Design; GDPR;

    Sammanfattning : Sedan införandet av dataskyddsförordningen GDPR den 25 maj 2018 har internetanvändare i alla EU/ESS länder blivit mötta av en förfrågan om godkännande av cookies vid varje besök av en ny hemsida. Frågan ska enligt lag tydligt informera användare om att cookies används, i vilket syfte och hur länge de sparas. LÄS MER

  4. 24. TikTok Revolutionen : En kvantitativ studie om hur user generated content på TikTok påverkar konsumenters köpintention.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Simon Bredin; Oskar de Dardel; [2023]
    Nyckelord :User generated content; UGC; Source credibility; Sociala medier; TikTok; Köpintention; Viralitet; Medvetenhet; Generation Z;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har förändrat samhället och idag använder en stor del av Sveriges befolkning sociala medier. Tiktok är idag en av världens största sociala medieplattform och det blir alltmer attraktivt för företag att marknadsföra sig på plattformen. LÄS MER

  5. 25. Organisk marknadsföring på TikTok -En kvantitativ enkätstudie om hur organisk marknadsföring påverkar köpintentionen hos konsumenter på TikTok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Paula Holmqvist; Isabel Torres; [2023]
    Nyckelord :Strategisk kommunikation; Digital marknadsföring; TikTok; Theory of Planned Behavior; Electronic Word Of Mouth; User-Generated Content; Social Media Marketing; Organisk marknadsföring; Sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to explore how different factors connected to organic marketing on TikTok affect how individuals are tempted to purchase. TikTok is a social media platform that differs from previous platforms as TikTok is a content driven and not follower driven app. LÄS MER