Sökning: "kvantitativ studie religion"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden kvantitativ studie religion.

  1. 1. Hot och risk: Prästens perspektiv : En kvalitativ analys av prästers riskbedömningar ochriskkommunikation inom Svenska kyrkan

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Adam Grujic; Vera Pettersson; [2024]
    Nyckelord :Priests; antagonistic threats; riskperception; communication; trust; religion; präster; antagonistiska hot; riskperception; kommunikation; tillit; religion;

    Sammanfattning : This qualitative study examines risk assessment, communication and trust among the Church of Sweden's priests. The implementation is based on eleven semi-structured interviews with priests who are employed in Örebro County. LÄS MER

  2. 2. Kvinnors reella yttrandefrihet i Nigeria : En kvantitativ studie om efterlevnaden av den demokratiska institutionen yttrandefrihet i Nigeria

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Erica Johansson; [2023]
    Nyckelord :Nigeria; kvinnor; yttrandefrihet; demokrati; könsskillnader.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate womens freedom of speech in the democratic country Nigeria. Furthermore, what other sociodemograhic factor of gender, education level and religious belonging being either majority or minority having the greatest effect on freedom of speech. LÄS MER

  3. 3. Kunskap, fostran eller tidsbrist? : En kvantitativ studie av religionslärares didaktiska val gällande centralt innehåll i kursen Religion 1 på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Religionsvetenskap

    Författare :Josefin Selldén; [2023]
    Nyckelord :gymnasieskola; religionslärare; religionskunskap; centralt innehåll; didaktiska val; de tre didaktiska frågorna; vetenskaplig grund; beprövad erfarenhet; tidsbrist;

    Sammanfattning : This essay examines which didactic choices religion teachers make in the course Religion 1 based on the didactic questions what?, why? and how?. The aim is to investigate how religion teachers at upper secondary school teach the central content of the Religion 1 course within the time frame of 50p. LÄS MER

  4. 4. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gunnarsdotter; Tasnim Abujazar; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionskunskap; kristendom; judendom; islam; läromedel; genus; kön; jämställdhet; genusteori; värdegrund; Lgr22.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER

  5. 5. Representation och stereotyper : En läromedelsanalys i religionskunskap för åk 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Mia Sinanovic Hjelmtorp; My Lindholm; [2023]
    Nyckelord :Representation; stereotyper; kristen tradition; religionskunskap; läroböcker; abrahamitiska religioner; undervisning;

    Sammanfattning : Sverige är ett av de mest sekulariserade länderna i världen och religion ses ofta som främmande, något som är för ”de andra”. Samtidigt vilar skolan på en kristen tradition, något som tydliggörs i läroplanen. Det gör det problematiskt att undervisa om de abrahamitiska religionerna på ett likvärdigt fördelat sätt. LÄS MER