Sökning: "kvantitativ undersökning lärares kompetensutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden kvantitativ undersökning lärares kompetensutveckling.

  1. 1. Hur kan digitala verktyg nyttjas i ämnet svenska : En undersökning som utgått från lärares upplevelser i arbetet med digitala verktyg i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Rebecca Bröms; Isabella Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; svenskundervisning; läs-och skrivutveckling; digital kompetens; motivation; ASL;

    Sammanfattning : Samhällets digitalisering ställer nya krav på att elever uppnår en digital kompetens. Med detta som bakgrund syftar denna uppsats till att undersöka hur digitala verktyg kan nyttjas i svenskundervisningen på skolor som gjort satsningar på digital teknik och digitala verktyg. LÄS MER

  2. 2. KUNSKAPER OM NEUROPSYKIATRISKA FUNKTIONSNEDSÄTTNINGAR (NPF)

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Mikael Engdahl; [2020-06-01]
    Nyckelord :NPF; kunskap; kompetens;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är undersöka och därigenom ge en så bra bild som möjligt över hur mycket kunskap lärare i Borås stad har när det gäller NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). Syftet är vidare att ta reda på om de kan anpassa och inkludera på ett sätt som krävs av styrdokumenten med hjälp av den kunskap de har eller kan få med stöd av kompetent elevhälsa. LÄS MER

  3. 3. Fortbildning som system : En studie om lärares attityder till verksamhetsförlagd fortbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :William Karlsson; Oscar Wikström; [2020]
    Nyckelord :fortbildning; kompetensutveckling; utvärdering;

    Sammanfattning : FORTBILDNING SOM SYSTEM Syftet med studien var att undersöka hur lärares åsikter och inställningar ser ut när det kommer till fortbildning inom den egna verksamheten. Följande frågeställningar har legat till grund för undersökningen: Vilka attityder har lärarna till fortbildningen som de deltar i? Hur upplever lärarna att fortbildningen påverkar deras kompetens? I vilken mån uppger lärarna att de kan påverka fortbildningen i sina verksamheter? För att få svar på frågeställningarna användes en kvantitativ metod tillämpad med en enkät. LÄS MER

  4. 4. Klassrumsbesök - en kollegial lärandemetod : En studie som undersöker förekomsten av klassrumsbesök och lärares uppfattningar om metoden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Rydström; [2019]
    Nyckelord :kollegialt lärande; klassrumsbesök; auskultation; klassrumsobservation; kritisk vä;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ofta den kollegiala metoden klassrumsbesök används för kompetensutveckling och vilka faktorer som lärare anser påverkar deras möjlighet att använda sig av metoden, samt om de anser att den bidrar till deras professionella utveckling. Studien är en kvantitativ och kvalitativ undersökning. LÄS MER

  5. 5. IT I KLASSRUMMET : En studie av fyra exempel på hur elever och lärare använder tillgänglig IT i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Aline Almeida Eriksson; [2014]
    Nyckelord :Informationsteknik; IT; Informations- och kommunikationsteknik; IKT; IT i skolan; digitalkompetens; media literacy; information literacy; multitasking.;

    Sammanfattning : Det är inte alla skolor i Sverige som erbjuder en dator per elev, men alla elever ska, enligt läroplanen, ha tillgång till informationstekniken. Dessutom, så har de flesta ungdomar nuförtiden en egen mobiltelefon med internetanslutning. LÄS MER