Sökning: "kvantitativ undersökningsdesign"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden kvantitativ undersökningsdesign.
1. Sisters before Misters? : Styrelsesammansättningens påverkan på könsmångfald i ledningsgruppen
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: Den ojämna könsfördelningen på arbetsmarknadens maktpositioner är ett omtalat ämne i dagens Sverige både i media och inom politiken. Idag är den genomsnittliga könsfördelning på 19 % kvinnor i ledningsgrupper trots att företagen som helhet visar en jämnare könsfördelning med minst 40 % kvinnor. LÄS MER
2. Vem är Vegorätt? En experimentell studie av förekomsten av stereotyper i reklambilder och konsumenters attityder gentemot vegetarisk mat
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Abstract Title: Who is Vegorätt? An experimental study of the relationship between stereotypes in advertisements and consumers’ attitudes towards vegetarian food Seminar date: 2016-05-25 Course: FEKN90, Master Thesis in Business Administration - Marketing, 30 ECTS Authors: Sarah Hellberg, Emelie Lundqvist, Moa Rydlöv Advisor: Clara Gustafsson Key words: Stereotypes, vegetarian food, Consumer Culture Theory, advertisement, attitudes. Purpose: To investigate whether the presence of persons respectively stereotypes in advertisements can influence consumers’ attitudes towards vegetarian food. LÄS MER
3. AKTIEINVESTERINGAR : Ur privatpersoners perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera vad som påverkar privatpersoners risktolerans och vilka informationskällor som används i samband med aktieinvesteringar. Studien ska även undersöka vilken syn privatpersoner har på ägarstruktur i börsnoterade bolag och huruvida ägarstrukturen påverkar investeringsbeslutet. LÄS MER
4. Butiken måste hjälpa ögat att se : En studie om effekten av visuell stimuli på köpbeteende
Kandidat-uppsats, Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen syftar till att utreda i vilken utsträckning visuell stimuli i form av informativ skyltning kan främja kunders köpbeteende angående miljömärkta produkter. Studien ämnar även klargöra om priskampanjer har en inverkande effekt på sambandet mellan visuell stimuli och köpbeteende i butikslandskapet. LÄS MER
5. Kostnadseffektivisering av truckanvändning: En fallstudie på Kalmar AB
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Författare: Robin Brändén och André Nobaek Handledare: Åsa Gustavsson Examinator: Helena Forslund Titel: Kostnadseffektivisering av truckanvändning: En fallstudie på Kalmar AB Bakgrund/Problemdiskussion: Kalmar AB är beläget i Lidhult och är världens största anläggning som tillverkar gaffeltruckar. Utöver detta tillverkas även truckar som hanteringslösningar av containrar i hamnar och terminaler, där de idag är marknadsledande. LÄS MER