Sökning: "kvasiexperimentell"

Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade ordet kvasiexperimentell.

  1. 1. Ökar gröna fötter fysisk aktivitet? : En kvantitativ kvasiexperimentell interventionsstudie över effekten av hur nudging påverkar individers val av trappa eller rulltrappa.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Sara Edenhamn; Marcus Grönnå; [2023]
    Nyckelord :Nudge; Prompts; Trappa; Rulltrappa; Fysisk aktivitet; Vardagsmotion; Motion; Aktiv transport; Beteendeförändring; SDT; Självbestämmmandeteorin; Motivation; Pendlare; Resenär; Stadsplanering; Arkitektur; Hälsa; Ohälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med undersökningen var att identifiera vetenskapligt grundade och enkla metoder för att öka fysisk aktivitet hos befolkningen.  Första frågeställningen lyder: kan en transparent nudge riktad mot det automatiska kognitiva systemet förändra valet mellan trappa och rulltrappa?  Andra frågeställningen är följaktligen: kan en kombination av transparenta nudges riktade mot de kognitiva automatiska och reflektiva systemen förändra valet av trappa och rulltrappa? Metod: Studiedesignen var en kvasiexperimentell interventionsstudie med retrospektiv kontrollgrupp. LÄS MER

  2. 2. Kroppsmedvetenhet och tilltro till egen förmåga att vara fysiskt aktiv vid långvarig smärta

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi

    Författare :Victoria Arana; [2023]
    Nyckelord :chronic pain; interoception; selfefficacy; physical activity; rehabilitation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Långvarig smärta innebär stort lidande för individen. Multimodal rehabilitering har positiv påverkan på långvarig smärta, men det är ej känt vilken multimodal rehabilitering som är effektivast. Ökad kunskap om vilka delar i smärtrehabilitering som gör nytta är viktigt för att kunna optimera vården. LÄS MER

  3. 3. Effekter av inspiratorisk muskelträning på andningsfunktion hos personer med kronisk ryggmärgsskada : en pilotstudie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård

    Författare :Eva Härkegård; [2023]
    Nyckelord :Ryggmärgsskada; inspiratorisk muskelträning; andningsfunktion; kliniska utfallsmått; patientrapporterade utfallsmått;

    Sammanfattning : Bakgrund: Personer med ryggmärgsskada har en minskad styrka i andningsmuskulaturen vilket ökar risken för respiratoriska komplikationer. För att öka styrkan rekommenderas inspiratorisk muskelträning (IMT). LÄS MER

  4. 4. Förändringar i elevers läshastighet och avkodningsförmåga med intensiv lästräningsmetod : – En kvasiexperimentell studie med hjälp av läslistor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ida Kling; [2023]
    Nyckelord :avkodning; läshastighet; Wendicks läslistor; flickor och pojkar;

    Sammanfattning : I föreliggande studie var att se hur elevers läshastighet och avkodningsförmåga påverkades efter användning utav Wendicks läslistor under fem veckor. Studien har utgått från frågor som: Vilka elevgrupper verkade gynnas eller missgynnas av denna metod? Finns det några skillnader i relation till kön och hur upplever eleverna själva intensivträning med Wendicks läslistor? Som metod användes kvasi-experiment där redan befintliga grupper fanns och randomisering inte var aktuellt. LÄS MER

  5. 5. Effekten av att använda GeoGebra med arbetsblad för att undervisa gymnasieelever om andragradsfunktioner : En kvasiexperimentell interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Daniel Gahnfelt; [2023]
    Nyckelord :Kvasiexperimentell metod; interventionsstudie; digitala verktyg; dynamiskt matematikprogram; GeoGebra; ATD; praxeologi; matematikundervisning; andragradsfunktioner;

    Sammanfattning : GeoGebra är ett dynamiskt matematikprogram, ett slags digitalt verktyg, som kan användas i matematikundervisningen. Tidigare forskning tyder på att undervisning med GeoGebra är mer effektiv än traditionell undervisning sett till elevers kunskapsutveckling, men motsvarande svensk forskning saknas. LÄS MER