Sökning: "kvinna islam i läroböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden kvinna islam i läroböcker.

  1. 1. Muslimer i svenska läroböcker : En diskursanalytisk studie av muslimska kvinnors representation i tre läroböcker i religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Hamse Issa Mohamed; [2022]
    Nyckelord :Islam; kritisk diskursanalys; modalitet; muslimska kvinnor; representation; stereotypisering; transitivitet;

    Sammanfattning : Syftet med det föreliggande arbetet är att undersöka de framställningar som förekommer om muslimska kvinnor i svenska religionsböcker samt om det förekommer stereotypiseringar som tillskrivs muslimska kvinnor. Arbetet följer en kritisk diskursanalytisk metod där de två textanalytiska verktygen transitivitet och modalitet har legat till grund för arbetet. LÄS MER

  2. 2. Kvinnans plats i läroboken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Wilma Dalborg; Lina Frederiksen; [2020]
    Nyckelord :Genus; skola; religion; jämställdhet; diskriminering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka kvinnans roll i den svenska religionsundervisningen och hur de framställs i läroböcker i religionsundervisningen. Hirdmans genusperspektiv har applicerats på de tre Abrahamitiska religionerna: kristendom, judendom och islam för att undersöka hur makten mellan kvinnor och män är fördelad och hur det visar sig i läroböcker för gymnasieelever. LÄS MER

  3. 3. Den undanskymda kvinnan : En analys av framställningen av muslimska kvinnor i läroböcker från LPF94 och GY11

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cornelia Andersson; [2019]
    Nyckelord :Genus; genustrappan; islam; kvinna; läroböcker; muslim.;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur kvinnan framställs i kapitlen om islam i läroböcker skrivna under LPF94 och GY11. En kombination av kvalitativ innehållsanalys och analysverktyget genustrappan har använts för att få fram ett resultat. LÄS MER

  4. 4. "...där Adam betyder människa och Eva livgivande eller kvinna" : En genus- och jämställdhetsanalys om hur kvinnor och män framställs i religionerna judendom och islam i religionskunskapsböcker för mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emelie Björck; [2017]
    Nyckelord :Gender; gender equality; educational textbooks; religious education; Islam; Judaism; primary school; Genus; Jämställdhet; Läroböcker; Religionskunskap; islam; judendom; mellanstadiet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to with a gender perspective examine how often men and women are mentioned and how they are being portrayed in the religions Islam and Judaism in textbooks made for religious studies. To examine this a quantitative and a qualitative content analysis on three textbooks have been made and the following questions have been answered. LÄS MER

  5. 5. En kolonial fantasi : En studie i hur kvinnor inom islam framställs i religionsläroböcker för gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Per Groth; [2012]
    Nyckelord :islam; muslim; kvinna; kolonialism; post-kolonial; lärobok;

    Sammanfattning : Följande studie är kvalitativ och hermeneutisk och syftar till att, ur ett postkolonialt perspektiv, undersöka hur kvinnor inom islam porträtteras i religionskunskapsböcker för gymnasiet. De läroböcker som utgör studiens material är alla skrivna under 2000-talet. LÄS MER