Sökning: "kvinnans representation"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden kvinnans representation.
1. Kvinnans frigörelse på 1800-talet : En analys av Fredrika Bremer-förbundets framställning av kvinnor i tidskriften Dagny
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : This study's purpose is to analyze the Fredrika Bremer-association’s way ofrepresenting women, departing from its own and others’ stories, published byits own magazine Dagny: Månadsblad för sociala och literära intressen during the years 1889, 1894 and 1899. The years picked were when the Fredrika Bremer-association was in sole command of Dagny. LÄS MER
2. Kvinnorna inom hinduismen och buddhismen : En läromedelsanalys om kvinnans framställning inom hinduism och buddhism
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : In this essay, seven textbooks in the subject of religion education at upper secondary school have been studied. The aim is to examine how these textbooks present women in hinduism and buddhism based on three categories; religious role, religious status and position in society and how the presentation based on the three categories has changed since 1998. LÄS MER
3. Örebro Centrum, en trygg plats? : En studie om unga kvinnors erfarenheter och upplevelser kring tryggheten i centrala Örebro
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Efter den feministiska geografins framfart har genusperspektivet genomsyrat många aspekter av kulturgeografin. Kvinnans plats i det offentliga och privata rummet är ett välstuderat fenomen utifrån rädslans geografi och trygghetsforskningen. LÄS MER
4. Kvinnans åtråvärda förfall : - En undersökning av Blonds representation av kvinnligt lidande
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
5. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER