Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Vi och dem : Muslimer som de andra i svenska läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Dennis Ekstrand; [2017]
    Nyckelord :Religionskunskap; Religionsdidaktik; Religionsläromedel;

    Sammanfattning : Svenska läromedel i religionsämnet fokuserar ofta på Mohamed och koranen och sällan på hur religionen islam praktiseras av muslimer. Kvinnans roll är ofta nedtonad eller helt utsluten vilket bidrar till en distansering av religionen islam från den modernt sekulära grundsynen. LÄS MER

  2. 7. Läroböcker i religionskunskap för grundskolans senare år - ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hesho Salih; [2016]
    Nyckelord :Läromedel; religion; religionsdidaktik; judendom; kristendom; islam; genus;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur framställningen av kvinnor är konstruerad i tvånyproducerade stadie-läroböcker i religionskunskap för årskurs 7-9. Syftet är även attundersöka vilka värderingar och normer som kommer till uttryck genom de texter och bilder som finns i läroböckerna samt hur dessa värderingar och normer ser ut i förhållande till Lgr 11. LÄS MER

  3. 8. FRÅN HORA TILL HELGON : En litteraturstudie om tre forskares tolkningar och analyser av kvinnliga gestalter i urkunderna för judendom, kristendom och islam som normförmedlare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Sara Elvefeldt; [2016]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; kvinnogestaltning; kvinnoideal; genus; litteraturanalys; religion;

    Sammanfattning : Arbetet är en litteraturstudie som undersöker hur forskare beskriver kvinnliga gestalter från religiösa urkunder och vilka normer dessa förmedlar. Syftet är att undersöka vilka normer som förmedlas och vilka gestaltningar som lyfts fram, samt att koppla dessa till läroplanens mål kring kön, identitet, sexualitet, socioekonomisk bakgrund, etnicitet, känsla av tillhörighet och mening med religionsvetenskapen. LÄS MER

  4. 9. Läroböcker i religionskunskap för grundskolans senare år – ur ett genusperspektiv - En undersökning av hur kvinnor framställs i judendom, kristendom och islam

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hesho Salih; [2016]
    Nyckelord :Läromedel; religon; religionsdidaktik; judendom; islam; kristendom; genus;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur framställningen av kvinnor är konstruerad i två nyproducerade stadie-läroböcker i religionskunskap för årskurs 7-9. Syftet är även att undersöka vilka värderingar och normer som kommer till uttryck genom de texter och bilder som finns i läroböckerna samt hur dessa värderingar och normer ser ut i förhållande till Lgr 11. LÄS MER

  5. 10. Muhammed Ibn Abd al-Wahhab och de islamska feministerna : Ett möte om kvinnans roll i äktenskapet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionshistoria

    Författare :Filip Fagerberg; [2014]
    Nyckelord :Gender; Islam; Women; Muhammed Ibn Abd al-Wahhab; Wahhabism; Islamic Feminism; West; Saudi Arabia; Marriage; Religion; Quran; Genus; Islam; Kvinnor; Muhammed Ibn Abd al-Wahhab; Wahhabism; Islamisk Feminism; Väst; Saudiarabien; Äktenskap; Religion; Koranen;

    Sammanfattning : The religious school of thought that is involved in the control of Saudi Arabia is called Wahhabism and is a form of Islam that is usually accused by outsiders of being misogynist. This paper will deal with the founder of this alignment of Islam, Muhammad ibn Abd al-Wahhab, and his view of women in marriage. LÄS MER