Sökning: "kvinnlig entreprenör"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden kvinnlig entreprenör.

  1. 1. När rummets väggar rämnar : Anna Berglund 1857-1946. Ett konstnärskap i brytningstid mellan tradition och modernitet.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Helena Olsson; [2022]
    Nyckelord :Anna Berglund; artist; woman artist; calligraphy; designer; pattern designer; watercolour; painting; decorative art; art teacher; architecture; field theory; network; entrepreneur; Anna Berglund; konstnär; kvinnlig konstnär; kalligraf; akvarell; teckningslärare; hyllningsadress; dekorativ konst; mönsterritare; formgivare; design; Agi Lindegren; Tekniska skolan; Högre Konstindustriella skolan; nätverk; entreprenör; fältteori; Pierre Bourdieu;

    Sammanfattning : The overall objective of this thesis is to fill a gap in art historical research as well as in the history of women in a more general sense. The main focus is the life and work of artist Anna Berglund (1857-1946), who’s artistic practice spanned the fields of design, decorative art, calligraphy and watercolour painting. LÄS MER

  2. 2. Den kvinnliga entreprenören : En kvantitativ innehållsanalys av Mincs sociala medier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Linda Johansson; Annie Hult; [2021]
    Nyckelord :entrepreneur; female entrepreneur; startup; Minc; feminism; social construction; construction of gender; representation; stereotypes; intersectionality; male entrepreneur; entreprenör; kvinnlig entreprenör; startup; Minc; feminism; sociala konstruktioner; könskonstruktioner; representation; stereotyper; intersektionalitet; manlig entreprenör;

    Sammanfattning : I denna studie studerar vi hur kvinnor som är entreprenörer gestaltas på Minc Startup House sociala medier, mer specifikt deras LinkedIn, Facebook och Instagram. En kvantitativ innehållsanalys har gjorts på inlägg som publicerats under ett års tid. Vi har studerat resultatet med hjälp av teorin om sociala konstruktioner som huvudteori. LÄS MER

  3. 3. “VILKEN REAKTION VILL VI HA DENNA VECKA?” : En kvantitativ innehållsanalys och kritisk diskursanalys av Isabella Löwengrips gestaltning i morgon- och kvällspress

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jenny Frennberg; [2020]
    Nyckelord :Influerare; influencer; Isabella Löwengrip; journalistik; kritisk diskursanalys; kvällspress; morgonpress; gestaltning; blogg; entreprenör;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks på vilket sätt Isabella Löwengrips blogg kan ha format hennes framställning i svenska dagstidningar. Syftet är att ta reda på hur samspelet mellan journalister och en influerare förhåller sig till varandra och hur det kan påverka innehållet. LÄS MER

  4. 4. Motivation, ledarskap och kvinnligt entreprenörskap på landsbygden : en fallstudie i Heby kommun av evenemanget Fest i Heby

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Amanda Egnell; Filippa Lidell; [2019]
    Nyckelord :landsbygd; motivation; entreprenörskap; kvinnor; ledarskap;

    Sammanfattning : Allt fler individer flyttar från landsbygden vilket resulterar i att det blir svårare för företagare och entreprenörer att lyckas med verksamheter i rurala områden, vilket missgynnar landsbygdens fortgång. Studier visar att motivation och ledarskap har stor inverkan på hur väl en verksamhet lyckas. LÄS MER

  5. 5. Det som inte syns mår vi inte bra av : En studie om kvinnlig och manlig representation i media for foretagare

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Olivia Sandberg; [2014]
    Nyckelord :powerprincipen; Driva-eget; genus; entreprenör;

    Sammanfattning : .... LÄS MER