Sökning: "kvinnlig frigörelse"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden kvinnlig frigörelse.

  1. 1. Från "kvinnlig frigörelse" till "blygsamma super-förebilder" : En multimodal kritisk diskursanalys av förändringar i feministiska budskap i reklam över tid

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cornelia Jensen Sten; Gabriella Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Femvertising; feminism; advertising; discourses; postfeminism; commodity feminism; Femvertising; feminism; reklam; diskurser; postfeminism; kommodifierad feminism;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to research in which way feminist messages are incorporated and communicated through femvertisements from the 1970’s, 1990’s and 2010’s. In doing so our goal is to achieve an elaborated understanding of how feminism is used in advertisements as well as how these messages have changed over time. LÄS MER

  2. 2. Femtio nyanser av kvinnlig frigörelse : En studie om hur pornografi och sexualisering påverkar kvinnlig autonomi

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Clara Wasell; [2021]
    Nyckelord :sexual revolution; feminist sex wars; radical feminism; sex-positive feminism; autonomy; women ́s liberation; pornography; sexualization;

    Sammanfattning : The sexual revolution was a movement in the United States that challenged traditional ways of thinking about sexuality. The heart of the revolution was the "radical" idea that women, just like men, had sexual needs and were able to enjoy sex. LÄS MER

  3. 3. Sex och Litteratur : Gestaltning av kvinnlig sexualitet i Tove Ditlevsens Gift och Birgitta Stenbergs Kärlek i Europa 

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Maja Löfvenberg; [2021]
    Nyckelord :Sex; kvinnor; kvinnlig sexualitet; genus; litteratur; sexualitet; makt; genussystem; genuskontrakt; bra sex; dåligt sex; män; homosexualitet; sexuell frigörelse; sexuella revolutionen; missbruk; kroppen; feminism;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur kvinnlig sexualitet gestaltas litterärt genom att titta på två exempel från 1900-talets Skandinavien: Gift (1971) av Tove Ditlevsen och Kärlek i Europa (1981) av Birgitta Stenberg. Det är en jämförelse av dessa två verk som görs i syfte att besvara frågor relaterade till sexuell makt och frigörelse, männens roll i den kvinnliga sexualiteten och vilka olika typer av sexuella akter som definieras av samhället som bra respektive dåliga. LÄS MER

  4. 4. Raka vägen till kvinnlig frigörelse? En multimodal socialsemiotisk analys av femvertising ur ett kritiskt feministiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Klara Ottosson; Maja Grundskog; [2020]
    Nyckelord :femvertising; feminism; postfeminism; strategic communication; digital media; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur svenska företag använder sig av femvertising i sin digitala kommunikation. Studien görs ur ett kritisk feministiskt perspektiv och studerar och analyserar hur kvinnor och kvinnlighet porträtteras i marknadsföring idag samt hur feminism används för kommersiella syften. LÄS MER

  5. 5. ”#LoveYourVulva” -en multimodal kritisk diskursanalys av intimhygienföretaget DeoDocs användning av femvertising på sin webbplats

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Nyholm; Agnes Sundbom; [2020]
    Nyckelord :Commodity feminism; DeoDoc; feministisk teori; femvertising; multimodal kritisk diskursanalys; postfeminism; webbplats;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån en multimodal kritisk diskursanalys (MCDA) undersöka hur feministiska grundidéer, såsom jämställdhet och kvinnlig frigörelse, utnyttjas av företag i kommersiella syften. Med utgångspunkt i feministisk teori, postfeministisk teori och commodity feminism undersöks hur femvertising, det vill säga marknadsföring som hyllar kvinnor och flickor snarare än att objektifiera dem, används i ett antal sektioner av intimhygienföretaget DeoDocs webbplats. LÄS MER