Sökning: "kvinnlig konst"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden kvinnlig konst.

  1. 1. Slappna av i väntrummet : En studie om hur produktdesign kan stötta patienter i väntrummet innan en gynekologisk cellprovtagning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ebba Dahlgren; [2023]
    Nyckelord :product design; pap smear; pap test; user centered design; stress; anxiety; produktdesign; gynekologiskt cellprov; användarcentrerad design; stress; oro;

    Sammanfattning : Att gå på en gynekologisk cellprovtagning är något flera kvinnor tycker är obekvämt. Det upplevs som ett oroligt och obehagligt möte. LÄS MER

  2. 2. En inbjudan från kvinna till kvinna : En designforskning för ökad involvering av kvinnor inom kampsport

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Izabelle Nilsson; [2023]
    Nyckelord :User-centered design; co-design; product design; martial arts; woman and martial arts; norms; gender; Genus; användarcentrerad design; co-design; produktdesign; kampsport; kvinnor och kampsport; normer;

    Sammanfattning : Studien är ett examensarbete som undersöker frågeställningen: hur vi med hjälp av produktdesign kan bjuda in fler kvinnor till kampsport? Studien undersöks utifrån designteorien användarcentrerad design och inslag av metoder från co-design. Det teoretiska ramverket undersöker designteori i samband med normer, genus och kampsport samt relaterade studier om kvinnor och kampsport. LÄS MER

  3. 3. Relationen mellan mångfald inom bolagsstyrelsen och finansiell lönsamhet : En kvantitativ studie om mångfald inom bolagsstyrelsen och dess inverkan på finansiell lönsamhet hos svenska börsnoterade bolag.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Oscar Eriksson; Basil Mansour; [2023]
    Nyckelord :Diversity; gender distribution; age distribution; company boards; financial performance; listed companies; Mångfald; könsfördelning; åldersfördelning; bolagsstyrelser; finansiell prestation; börsnoterade bolag;

    Sammanfattning : In the autumn of 2022, the EU decided to introduce a quota for female board members in listed companies. This study examines how the age and gender of board members and chairpersons in the board of directors affect the future financial performance of companies. LÄS MER

  4. 4. Genom design öka medvetenheten kring, samt underlätta spårningen av menstruationscykelns känslomässiga påverkningar : För ökad kontroll över kvinnlig hälsa

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Lovisa Alatalo Nordin; [2023]
    Nyckelord :Product design; menstruation; stigma; co-design; social sustainability; Produktdesign; menstruation; stigma; co-design; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Denna studie är en designbaserad forskning som utforskar frågeställningen: Hur kan en genom design öka medvetenheten kring och underlätta spårningen av menscykelns känslomässiga påverkningar? Tillsammans med underfrågan: Hur kan en produkts design bidra till minskat stigma kopplat till menstruation? Detta görs genom att belysa hur ett användarcentrerat tankesätt och co-design metoder kan användas i syfte att designa för tabubelagda ämnen. Projektets syfte var att undersöka hur produktdesign kan stötta kvinnor i att enklare spåra och förstå sig på sin hälsa ur ett helhetsperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Från "kvinnlig frigörelse" till "blygsamma super-förebilder" : En multimodal kritisk diskursanalys av förändringar i feministiska budskap i reklam över tid

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cornelia Jensen Sten; Gabriella Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Femvertising; feminism; advertising; discourses; postfeminism; commodity feminism; Femvertising; feminism; reklam; diskurser; postfeminism; kommodifierad feminism;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to research in which way feminist messages are incorporated and communicated through femvertisements from the 1970’s, 1990’s and 2010’s. In doing so our goal is to achieve an elaborated understanding of how feminism is used in advertisements as well as how these messages have changed over time. LÄS MER