Sökning: "kvinnlig representation film"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kvinnlig representation film.

  1. 1. Vem är den svenska kvinnliga actionhjälten? : En analys av kvinnliga action-arketyper och representation av kvinnliga actionhjältar i svensk actionfilm mellan 2001 och 2022

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Amanda Mickleson; Ida Olsson; [2024]
    Nyckelord :Actionfilm; kvinnlig actionhjälte; svensk film; representation; gestaltning; arketyper;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur den svenska kvinnliga actionhjälten karakteriseras, representeras och gestaltas i svensk actionfilm. Hoppet med uppsatsen är att den ska bidra till en djupare förståelse kring den svenska kvinnliga actionhjälten samt öppna en diskussion kring kvinnors representation i svensk actionfilm. LÄS MER

  2. 2. Femme fatale: Kvinnorna i Blade Runner : En studie av visuell karaktär och kvinnlig representation i filmerna Blade Runner: The Final Cut och Blade Runner 2049

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Joel Skoting; [2022]
    Nyckelord :Art history; Blade Runner; comparative analysis; female representation; femme fatale; movie analysis; science fiction; sequels; visual identity; women in cinema;

    Sammanfattning : In this study I have compared the two movies Blade Runner: The Final Cut (2006) and Blade Runner 2049 (2017) in regards to their visual identity and female representation. The first of these films is the latest version of Blade Runner, a movie which have undergone an unusual amount of editing and therefore exists in multiple iterations. LÄS MER

  3. 3. Gör hon någonting själv någon gång? : En kvalitativ textanalys av kvinnliga karaktärers agentskap i film

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Evelin Nyberg; Charlotte Blomdell; [2020]
    Nyckelord :agency; representation; feminism; film; portrayal of women; superheroines; agentskap; representation; feminism; film; kvinnobild; superhjältinnor;

    Sammanfattning : De senaste åren har starka kvinnliga karaktärer, speciellt i roller som protagonister, varit ett aktuellt ämne inom filmvärlden och kravet på karaktärerna är större än någonsin. Dock finns ingen etablerad definition av vad som är en stark kvinnlig karaktär, utan styrkan hos kvinnor definieras generellt sett genom att tilldelas maskulina attribut. LÄS MER

  4. 4. “Having a vagina doesn’t stop me from believing that my balls are bigger than yours” : en kvalitativ studie om kvinnorna i TV-serien Suits

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emma Sundström; Johanna Kaisäter; [2020]
    Nyckelord :Female representation; Television series; Stereotypes; Gender; Feminism; Kvinnlig representation; Tv-serie; Stereotyper; Genus; Feminism;

    Sammanfattning : Historically, women have been given significantly less space than men on the TV screen andtheir roles have often been secondary to men's. The woman's role has often been a passive supporting role alongside the man's main role that drives the action forward (Greene, 2010, ss.1066–1071). LÄS MER

  5. 5. Konstruerad utsatthet : En bildsemiotisk analys av Nathalie Djurbergs stop motion-filmer Greed och Cave

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Nora Cserhalmi; [2019]
    Nyckelord :Nathalie Djurberg; exposedness; male gaze; visual semiotics; denotative; connotative; sign; female representation; female bodies; construction; male sexual desire; Woman; Man.; Nathalie Djurberg; utsatthet; male gaze; manlig blick; bildsemiotik; denotation; konnotation; tecken; kvinnlig representation; kvinnliga kroppar; konstruktion; manlig sexuell lust; Kvinna; Man.;

    Sammanfattning : This essay aims to analyse how the exposedness is constructed in the Swedish contemporary artist Nathalie Djurberg’s two stop motion-films Greed and Cave. Five stills from Greed and three stills from Cave will be examined from a feminist perspective with a theoretical viewpoint based on theories from both art history and film studies. LÄS MER