Sökning: "kvinnlig representation"

Visar resultat 6 - 10 av 144 uppsatser innehållade orden kvinnlig representation.

  1. 6. SPELAR ANDELEN KVINNLIGA UTÖVARE NÅGON ROLL? En kvantitativ studien om sambandet mellan andelen kvinnliga utövare och den kvinnliga representationen i Sveriges specialidrottsförbund

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tilda Espling Ek; [2023-01-30]
    Nyckelord :Kvinnlig representation; Idrott; Gräsrotsrörelsens påverkan; Normer; Jämställdhet; Specialidrottsförbund; Idrottspolitik;

    Sammanfattning : En tredjedel av alla svenskar är engagerade i idrottsrörelsen på ett eller annat sätt och föreningslivet i Sverige har haft en betydande roll för demokratin och dess framväxt i landet. Trots idrottsrörelsens stora betydelse för både samhälle och individ vet vi väldigt lite om den. LÄS MER

  2. 7. Att manipulera eller inte manipulera

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alicia Wallenberg; Tilde Engquist; Elina Kornbakk; [2023]
    Nyckelord :Earnings management; modified Jones Model; Large Cap and Mid Cap; accruals; corporate governance; incentive program.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Att manipulera eller inte manipulera - En kvantitativ studie avseende sambandet mellan kvinnlig representation i ledande positioner och earnings management. Seminariedatum: 2023-01-11 Kurs: FEKH89, Examensarbete i finansiering på kandidatnivå, 15 högskolepoäng. Författare: Tilde Engquist, Elina Kornbakk och Alicia Wallenberg. LÄS MER

  3. 8. Vad är anledningen till mansdominerade bolagsstyrelser? : En panelstudie för att se bestämningsfaktorer till kvinnlig representation i svenska bolagsstyrelser

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Isabelle Schaller; Ludvig Forsberg; [2023]
    Nyckelord :gender equality; ESC ratings; determinants; companies; company boards; panel data; female representation; jämställdhet; ESG-betyg; bestämningsfaktorer; företag; bolagsstyrelser; paneldata; kvinnlig representation;

    Sammanfattning : As gender equality policies have gained more space in recent decades, the importance of gender-balanced corporate boards has also been widely debated. Large listed companies in Sweden have seen improvement in gender diversity in their boards in recent years, but the need for continued work towards gender equality remains a fact. LÄS MER

  4. 9. Stämmer Statistiken Överens Med Verkligheten? : En fenomenografisk studie om hur genusnormer uppfattas inom idrottsstyrelser på förbundsnivå

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Fredrik Stattin; David Forssell; [2023]
    Nyckelord :Gender norms; equality; sex; gender; sports federation; Genusnormer; jämställdhet; kön; genus; idrottsförbund;

    Sammanfattning : Trots att kvinnlig representation inom specialidrottsförbunden ökat de senaste åren råder det oklarheter om idrotten är mer jämställd. Lika representation är nämligen inte synonymt med jämställdhet, eftersom kultur och historia påverkar vem som bestämmer över agendan. LÄS MER

  5. 10. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöholm; Tilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :feminism; femvertising; advertising feminism; advertising; feministic communication; communicating feminism; feministic advertising; femwashing; stereotypes; stereotypic advertising; gender roles; gender roles in advertising; feministisk marknadsföring; feministisk marknadskommunikation; femvertising; feministisk reklam; feminism reklam; kvinnlig reklam; kvinnor reklam; kvinnor marknadsföring; stereotyper; stereotypisk reklam; marknadsföring stereotyper; könsroller; könsroller i marknadskommunikation; könsroller i reklam;

    Sammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER