Sökning: "kvinnliga huvudroller"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden kvinnliga huvudroller.

  1. 1. Var har de gömt de indiska kvinnorna? : En analys av svenska och indiska läromedel ur ett genuspersperktiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johanna Bengtsson; [2020]
    Nyckelord :Gender; India; schoolbooks; gender equality; Genus; Indien; läromedel; jämställdhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see how the male and female gender are portrayed in the schoolbooks that the pupils daily meet in the Swedish and Indian school. The gender regime is what we find as a normal behavior for the two binary genders, meaning how we want them and how we expect them to be. LÄS MER

  2. 2. “Having a vagina doesn’t stop me from believing that my balls are bigger than yours” : en kvalitativ studie om kvinnorna i TV-serien Suits

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emma Sundström; Johanna Kaisäter; [2020]
    Nyckelord :Female representation; Television series; Stereotypes; Gender; Feminism; Kvinnlig representation; Tv-serie; Stereotyper; Genus; Feminism;

    Sammanfattning : Historically, women have been given significantly less space than men on the TV screen andtheir roles have often been secondary to men's. The woman's role has often been a passive supporting role alongside the man's main role that drives the action forward (Greene, 2010, ss.1066–1071). LÄS MER

  3. 3. Förskollärares uppfattningar om genus i förskolan : Barnböcker och dess huvudpersoner i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karlström Nashieli; Frida Westerlund; [2019]
    Nyckelord :barnlitteratur; förskollärare; genus; kön; medvetenhet; normer;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det råder en överrepresentation av manliga huvudroller i barnlitteraturen och att manliga och kvinnliga karaktärer ofta tilldela sköns stereotyparoller. Syftetmeddennastudie var att undersöka förskollärares uppfattning kring barnlitteratur ur ett genusperspektiv med utgångspunkt i befintliga böckers manliga och kvinnliga huvudpersoner. LÄS MER

  4. 4. Känslokalla flickor och sårbara pojkar? : -En granskning av läroböcker ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Ylva Atle; Emma Kihlberg; [2018]
    Nyckelord :Genus; läroböcker; textanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund: I samhället finns stereotypiska uppfattningar om vad som anses vara kvinnligt och manligt och enligt skolans värdegrund ska skolan motverka dessa uppfattningar. Stereotyper kan bland annat återfinnas i läroböcker. Läroböcker är något som elever dagligen får ta del av. LÄS MER

  5. 5. Genusmedvetet arbete i förskolan : med fokus på barnlitteratur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Gustafsson; Anna Hermansson; [2018]
    Nyckelord :barnlitteratur; barnbok; genus; kön; könsroller; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund I inledningen förklaras centrala begrepp och vi tar upp barnlitteratur ur ett historiskt perspektiv med fokus på genus. Vi synliggör läroplanen för förskolan ur ett genusperspektiv, vi lyfter även forskning om genusarbete och genusarbete med fokus på barnlitteratur. LÄS MER