Sökning: "kvinnliga kroppar"

Visar resultat 6 - 10 av 50 uppsatser innehållade orden kvinnliga kroppar.

  1. 6. Kroppar som fängslar - En studie om representation av svenska kvinnliga protagonister med bakgrund från Mellanöstern i filmerna Dröm Vidare och Para Knas

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Melania Nikolaou; [2022-06-10]
    Nyckelord :Representation; Stereotyper; Orientalism; Multimodal diskursanalys; Svensk film; ‘’den andre’’;

    Sammanfattning : This paper aims to examine the representation of Swedish women with background from the Middle East in lead roles in the films Dröm Vidare (2017) and Para knas (2017). The purpose of this study is to examine how those women are represented in contemporary Swedish drama films. LÄS MER

  2. 7. Kroppar: Smärta, maktlöshet och ambivalens  : Den kvinnliga hypotyreos-patientens relation samt erfarenhet av den svenska statens konventionella sjukvård

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Niklas Larsson-Tiensuu; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I Sverige lever idag cirka 400 000 kvinnor med den kroniska sköldkörtelsjukdomen hypotyreos. Var fjärde patient anser sig vara missnöjd med den nuvarande vården som erbjuds. Uppsatsen redogör för hur denna patientgrupp erfar sin relation till den svenska statens konventionella sjukvård. LÄS MER

  3. 8. Klädföretags visuella representation av den kvinnliga kroppen i marknadsföring : En undersökning för hur kvinnokroppar presenteras i klädföretags kommunikation samt hur detta påverkar kvinnor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Roskvist; [2021]
    Nyckelord :Idealkropp; klädföretag; kvinnokroppen; kvinnor; reklam;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur kvinnokroppar framställs i klädbutikers visuella kommunikation, främst på deras webbutiker och i sociala medier. Undersökningen syftar även till att undersöka hur kvinnor i olika åldrar påverkas av de kroppar som framställs på klädbutikers webbutiker och reklam. LÄS MER

  4. 9. Representation av kvinnor i reklam : En Semiotisk bildanalys av två Lindexkampanjer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sandra Hellström; [2021]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; Representation; Semiotik; Stereotyper; Femvertising The Male Gaze; Den manliga blicken; Underkläder; Reklam;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur kvinnor representeras i reklam. Syftet med denna studie är att ta reda på hur Lindex i två olika kampanjer representerar kvinnor i sin reklam för underkläder för kvinnor. Undersökningen fokuserar på om representationen i kampanjerna förhåller sig till stereotyper eller femvertising. LÄS MER

  5. 10. Isprinsessa eller vinnarskalle? : En kvalitativ textanalys av hur idrottande pojkar och flickor framställs i svenska dagstidningar

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gustav Purwin; Vidar Örjes; [2021]
    Nyckelord :Genus; ungdomar i media; genuskodade kroppar; genuskodade egenskaper;

    Sammanfattning : Aim The aim of this study is to shed light on which body ideals among young people are found inthe Swedish newspapers Dagens Nyheter (DN) and Svenska Dagbladet (SvD). The study alsoaims to shed light on stereotypical notions of what is considered masculine and feminine amongyoung athletes. LÄS MER