Sökning: "kvinnliga ledare i media"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kvinnliga ledare i media.
1. Personligt självkoncept och grit : En kvantitativ studie om personligt självkoncept och grit hos professionella och amatörmusiker
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Personligt självkoncept och grit är två psykologiska fenomen som undersöks ofta men inte i relation med varandra och inte kopplade till musiker. Grit har associerats med akademisk framgång och goda resultat och det är en egenskap som framstående ledare inom alla professionella områden verkar ha. LÄS MER
2. I skuggan av prispallen
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : I skuggan av prispallen Elin Westerlund är 28 år gammal och Sveriges bästa kvinnliga häcklöpare. Hon drömmer om OS, men kämpar för att överleva vardagen. Utanför friidrotten le- ver hon som ensamstående småbarnsmamma och en historia avätstörningar och prestationsångest. LÄS MER
3. Familjekära chefer och opersonliga ledare En studie om reproducering av stereotypa könsroller i intervjuer med kvinnliga och manliga chefer i Dagens industri
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Title: Familjära chefer och opersonliga ledare – en studie om reproducering av stereotypa könsroller i intervjuer med kvinnliga och manliga chefer i Dagens industri Authors: Linnéa Pettersson and Lovisa Waldeck Subject: Undergraduate research paper in journalism studies, Dept. of journalism, media and communication, JMG, University of Gothenburg Term: Autumn 2013 Supervisor: Mats Ekström, JMG, University of Gothenburg Pages: 33 Purpose: The main purpose was to identify and examine the difference between how the business newspaper Dagens industri portray male and female CEOs and executives. LÄS MER
4. Ledare i fokus : En jämförelsestudie av kvinnliga och manliga ledare i media
Kandidat-uppsats, Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : Huvudsyftet med vår uppsats var att ta reda på hur kvinnor och män framställs i media, där vi avgränsade oss till branschtidningar. Våra frågeställningar var; Hur porträtteras manliga respektive kvinnliga chefer i branschtidningar och hur förhåller de sig till normer om kvinnligt och manligt ledarskap? Vilken problematik kan det finnas kring hur media väljer att framställa chefer? Dessa frågeställningar försökte vi besvara genom att utföra en kvantitativ innehållsanalys och en narratologisk analys på 60 respektive 20 artiklar från branschtidningar. LÄS MER
5. SKILLNADER MELLAN VINNARSKALLAR OCH JÄRNLADYS : Stereotypisering av manliga och kvinnliga ledare i affärstidningar
Kandidat-uppsats, Psykologiska institutionenSammanfattning : Könsstereotyper har minskat de senaste åren, men existerar fortfarande inom arbetslivet och i synnerhet i relation till ledarrollen. Texter i media är en viktig källa till bevarandet av stereotyper av män och kvinnor. LÄS MER