Sökning: "kvinnliga ledare media"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kvinnliga ledare media.

  1. 1. Personligt självkoncept och grit : En kvantitativ studie om personligt självkoncept och grit hos professionella och amatörmusiker

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Claudia - Elena Mitnei; [2021]
    Nyckelord :Personligt självkoncept; Grit; Professionell och amatörmusiker;

    Sammanfattning : Personligt självkoncept och grit är två psykologiska fenomen som undersöks ofta men inte i relation med varandra och inte kopplade till musiker. Grit har associerats med akademisk framgång och goda resultat och det är en egenskap som framstående ledare inom alla professionella områden verkar ha. LÄS MER

  2. 2. I skuggan av prispallen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Johan Forsberg; [2018]
    Nyckelord :Elitidrott; Psykisk Ohälsa; Friidrott; Elin Westerlund; Göran Kenttä; Peter Mattson; Riksidrottsförbundet;

    Sammanfattning : I skuggan av prispallen Elin Westerlund är 28 år gammal och Sveriges bästa kvinnliga häcklöpare. Hon drömmer om OS, men kämpar för att överleva vardagen. Utanför friidrotten le- ver hon som ensamstående småbarnsmamma och en historia avätstörningar och prestationsångest. LÄS MER

  3. 3. Familjekära chefer och opersonliga ledare En studie om reproducering av stereotypa könsroller i intervjuer med kvinnliga och manliga chefer i Dagens industri

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Linnéa Pettersson; Lovisa Waldeck; [2014-02-12]
    Nyckelord :vd:s; stereotyper; näringsliv; media; könsroller; kvalitativ textanalys; genus; Dagens industri; chefer; qualitative content analysis; stereotypes; gender role; gender; executives; CEO; business world;

    Sammanfattning : Title: Familjära chefer och opersonliga ledare – en studie om reproducering av stereotypa könsroller i intervjuer med kvinnliga och manliga chefer i Dagens industri Authors: Linnéa Pettersson and Lovisa Waldeck Subject: Undergraduate research paper in journalism studies, Dept. of journalism, media and communication, JMG, University of Gothenburg Term: Autumn 2013 Supervisor: Mats Ekström, JMG, University of Gothenburg Pages: 33 Purpose: The main purpose was to identify and examine the difference between how the business newspaper Dagens industri portray male and female CEOs and executives. LÄS MER

  4. 4. Ledare i fokus : En jämförelsestudie av kvinnliga och manliga ledare i media

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informatik och media

    Författare :Marina Sigurdsson; Sophie Edqvist; [2014]
    Nyckelord :gender; norms; leadership; depiction; genus; ledarskap; normer; framställning;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med vår uppsats var att ta reda på hur kvinnor och män framställs i media, där vi avgränsade oss till branschtidningar. Våra frågeställningar var; Hur porträtteras manliga respektive kvinnliga chefer i branschtidningar och hur förhåller de sig till normer om kvinnligt och manligt ledarskap? Vilken problematik kan det finnas kring hur media väljer att framställa chefer? Dessa frågeställningar försökte vi besvara genom att utföra en kvantitativ innehållsanalys och en narratologisk analys på 60 respektive 20 artiklar från branschtidningar. LÄS MER

  5. 5. Kvinnliga ledare kommunicerar : Motiv och former inom den svenska mediebranschen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

    Författare :Dino Kestic; Jehona Behramaj; [2012]
    Nyckelord :Interpersonal communication; internal communication; communicative leadership;

    Sammanfattning : From an early age kids learn that their good performance and efforts will be rewarded. Unfortunately, not all leaders in the media industry are rewarded or given the same opportunities to exercise their communicative leadership, according to studies in media research. LÄS MER