Sökning: "kvinnliga modeller"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden kvinnliga modeller.

  1. 1. Somliga går med trasiga fötter, säg varför är det så? : Kängor till soldater, kängor till systemet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Peter Lovén; Joakim Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Combat boots; Combat boot modell 90; Combat boot modell 08; marsch fracture; stress fracture; procurement; MK507; material supply for ”jägare”-units.; Kängor; Känga 90; Känga 08; Marschfraktur; Stressfraktur; Upphandling; MK507; Materieltillförsel jägarförband;

    Sammanfattning : En armé marscherar på sin mage skall Napoleon Bonaparte ha yttrat, men hur är det med fötterna och ännu mer specifikt, skorna som soldaterna marscherar i.I en tid av snabba anskaffningar av materiel för olika insatsområden och specifika uppgifter inom ramen för internationella uppdrag för den svenska Försvarsmakten bär i många fall huvuddelen av arméns förband en känga som endast passar 6 av 10 i sin läst. LÄS MER

  2. 2. LA REPRESENTACIÓN DE LA MUJER EN “VAMPIRO”, “EL ALMOHADÓN DE PLUMAS” Y “THANATOPIA” Un análisis de tres cuentos góticos

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Julia Björkroth; [2022-08-12]
    Nyckelord :Hispanic literature; Women’s role; Emilia Pardo Bazán; Horacio Quiroga; Rubén Darío;

    Sammanfattning : Under 1800-talet fanns det ett begränsat antal modeller för kvinnor, både i vardagen och i litteraturen, och dessa modeller har blivit symboliska för de kvinnliga karaktärerna i den gotiska litteraturen. Modellerna är återkommande i ett stort antal verk men det är dock inte säkert att en karaktär enbart passar i en specifik modell, utan det kan hända att vissa skrider mellan två eller fler. LÄS MER

  3. 3. Sex säljer! Sexualisering av kvinnan inom digital marknadskommunikation : En studie med modebranschens fast fashion-segment i fokus

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jenny Widjestam; Amanda Skoglund; Rebecka Enevoldson; [2022]
    Nyckelord :symbols for sex; sexualization of women; marketing communication; digital marketing communication; fast fashion; marketing culture; sexual messages; Symboler för sex; sexualisering av kvinnan; marknadskommunikation; digital marknadskommunikation; fast fashion; marknadsföringskultur; sexuella budskap;

    Sammanfattning : Sedan långt tillbaka i tiden har sexualisering använts inom marknadsföring som ett strategiskt verktyg för att öka och bibehålla konsumenters uppmärksamhet. Numera har digitaliseringen av marknadskommunikation lett till att konkurrensen om konsumenters uppmärksamhet är hårdare än någonsin. LÄS MER

  4. 4. Ledares egenskaper för ett framgångsrikt resultat : En studie om män och kvinnor i ledarroller

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Victor Vänelid; Johan Waltin; [2022]
    Nyckelord :Leadership; leadership styles; leader qualities; successful leaders; gender; Ledarskap; ledarstilar; ledaregenskaper; framgångsrika ledare; genus;

    Sammanfattning : Den ökande jämställdheten i samhället har medfört förändringar i ledande positioner. Detta har skapat en osäkerhet inför ett främmande ledarskap där manligt ledarskap tidigare varit norm. Frågan har därför väckts om vilka skillnader som finns mellan manliga och kvinnliga ledare samt hur dessa grupper ställs mot varandra. LÄS MER

  5. 5. “MAN VILL JU BYGGA UPP ETT SAMHÄLLE DÄR KVINNORS KROPP INTE ÄR NÅGOT SOM GÅR ATT KÖPA, MEN SEN FORTSÄTTER DE GÖRA DET MER NORMALT ATT SÄLJA BILDER AV SIN KROPP” - En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors resonemang kring OnlyFans-främjande innehåll i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Katarina Bergroth; [2021-09-30]
    Nyckelord :OnlyFans; femininitet; autenticitet; intimitet; normativ femininitet; användargenererad pornografi; pornografi; relationsskapande i sociala medier.;

    Sammanfattning : Syfte: Att analysera hur svenska kvinnor inom åldrarna 18-24 resonerar kring OnlyFans-främjande innehåll som kvinnliga OnlyFans-kreatörer förmedlar via sina andra sociala medie-kanaler. Teori: Normativ femininitet, Relationsskapande i sociala medier. Metod: Kvalitativa intervjustudier med exempel-material. LÄS MER