Sökning: "kvinnligt manligt förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden kvinnligt manligt förskolan.

  1. 1. "Det behöver skapas en verksamhet utifrånbarnens intressen och inte utifrån deras kön” : En studie om pedagogers uppfattningar om olika grupperingar i förskolan utifrån manligt och kvinnligt könsmönster

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Louise Alm; [2023]
    Nyckelord :Genus; grupperingar; kvinnligt; könsmönster; manligt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogers uppfattningar om grupperingar i förskolan. Jag genomförde semistrukturerade intervjuer med sex respondenter. Intervjuerna har sedan analyserats utifrån genusteori, med bland annat begreppen manligt och kvinnligt könsmönster. LÄS MER

  2. 2. Familjekonstellationer i bilderboken : Multimodal analys av åtta bilderböcker ur ett normkritiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maja Norberg; Johanna Strandberg; [2022]
    Nyckelord :familjekonstellationer; bilderböcker; multimodal analys; könsnormer; genus markeringar; identitetsskapande.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle skiljer sig familjeformer och hur de lever idag jämfört med förr i tiden. Förskolan är den plats där barn spenderar mycket av sin tid och vi vill därför undersöka hur olika familjekonstellationer framställs och representeras i bilderböckerna i förskolan, för att se vilka möjligheter barn får till en identitet och identitetsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Män i förskolan: Tillgång eller risk? : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linda Ekman; Pontus Sundström; [2022]
    Nyckelord :Fenomenografi; Intersektionalitet; kvinnligt; kön; könsfördelning; könsroller; maktstrukturer; manligt; ojämlikhet; pedofil; sexuella övergrepp;

    Sammanfattning : Our study aims to shed light on the uneven representation of male and female teachers in the Swedish preschool system, but also specifically male preschool teacher´s role in relation to a female dominated domain. Considering both parents and male preschool teacher´s perspektive, er condukted a quantitative survey aimed towards parents and a qualitative interview study aimed to male preschool teachers. LÄS MER

  4. 4. Genus i bilderböcker för barn : En analys av bilderböcker för barn ur ett genusteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie-Louise Wahlsten Söderström; [2022]
    Nyckelord :book analysis; gender; picture books; pre-school; stereotypes; bilderböcker; bokanalys; förskola; genus; stereotyper;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative analysis was to research if and how gender is portrayed in picture books for children in Swedish preschools. Based on Hirdman’s gender system theory(1988, 2001) I analyzed the book characters in text and illustrations, to see if gender contracts between the sexes are visible, and what dichotomies might be challenged. LÄS MER

  5. 5. Genus i förskolan : Förskollärares perspektiv på genus i förskolans lekmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johannes Hasselkvist; Hripsime Mirzoyan; [2022]
    Nyckelord :Genus; lekmiljöer; material; observationsinlärning; socialisationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares perspektiv på sitt arbete med genus med utgångspunkt i lekmiljöer. Vi har genomfört en kvalitativ studie som utgick från socialisationsteorin. Studiens metod var datainsamling med hjälp av intervjuer och observationer. LÄS MER