Sökning: "kvinnligt och manligt kroppsspråk"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden kvinnligt och manligt kroppsspråk.
1. She´s a Lady : en semiotisk bildanalys av H&M:s reklamkampanj ur ett genusperspektiv
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Det har länge reproducerats stereotyper av manligt respektive kvinnligt i media och inte minst i reklam. Den här studien undersöker hur kvinnlighet visuellt representeras i H&M:s reklamkampanj She´s a Lady. LÄS MER
2. ''Killarna ska klättra i klätterställningen. Tjejerna ska hoppa hage. Tvärtom är förbjudet, tror Sune'' : Genusanalys av bilderböcker för förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pojkar och flickor framställs i bilderböcker för förskoleklassåldern samt undersöka ifall det har skett en förändring under 20-årsperiod. Studien görs i form av en text- och bildanalys av sex bilderböcker med teoretisk utgångspunkt i genusteori. LÄS MER
3. Ledarskap hos män och kvinnor : Har ledarskap ett genus?
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomiSammanfattning : I den här studien har vi studerat ledarskap med koppling till genus, genom att studera tidigare forskning och sedan jämföra med det empiriska materialet genom intervjuer hos ledare. Intresset för det valda ämnesområdet uppmärksammades när vi genom statistik jämförde antalet manliga ledare med kvinnliga. LÄS MER
4. Skillnader mellan en manlig och kvinnlig programledare : En kvalitativ undersökning av programledarna i SVT:s Debatt
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : I följande uppsats studeras hur en kvinnlig och manlig programledare leder tolv avsnitt av programmet Debatt från 2001. En kvalitativ undersökning utifrån ett genusperspektiv har gjorts. Den metod som använts är en semiotisk bildanalys som anpassats till rörlig bild. LÄS MER
5. Representation av manlighet i modemagasinet King
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur manlighet konstrueras och representeras i modemagasinet King utifrån ett genusperspektiv. Dels ges en översikt över empirin och dels genomförs en djupare analys med semiotik som metod, av sex stycken reportagebilder. LÄS MER