Sökning: "kvinnoideal i media"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kvinnoideal i media.

  1. 1. “Clean Girl” : den nya utgångspunkten för kvinnliga ideal? - en kvalitativ studie av hur kvinnliga ideal konstrueras på TikTok, mediafenomenet “Clean Girl”, och hur detta fenomen påverkar unga kvinnliga användare

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Elin Hallin; Celina Olsson; Stella Ski; [2023]
    Nyckelord :Clean Girl; Ideal; TikTok; Identitet; Medier; Symboliskt Kapital; Advice Media; Genus; Tripartite Influence Model; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur användare av plattformen TikTok uppfattar att kvinnliga ideal konstrueras på plattformen med ett fokus på det aktuella mediafenomet “Clean Girl”. Studien ämnar även att urskilja fenomenets eventuella påverkan på dess användare på både en samhällelig och individuell nivå. LÄS MER

  2. 2. Säljande ideal : - En feministisk analys av influencer marketing på Instagram

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Linnea Engelbrektsson; [2022]
    Nyckelord :Influencer marketing; Influencers; Commercial videos; Sociala media; gender representation; visual communication; verbal communication; Influencer marketing; Influencers; Reklamfilm; Sociala medier; könsframställning; visuell kommunikation; verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa hur kvinnoideal och värderingar reproduceras på Instagram genom att undersöka hur de gestaltas i reklamfilm som använder influencer marketing. Genom att analysera och jämföra den visuella gestaltningen med det verbalt uttryckta i samband med betalda samarbeten kan frågeställningarna besvaras. LÄS MER

  3. 3. Den svenska mode(rna) kvinnan : Maskulint och feminint i Iduns modekrönikor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jonna Netterström; [2020]
    Nyckelord :Mode; kvinnoideal; genus; kvinnligt; manligt; jämställdhet;

    Sammanfattning : In today's society the focus on the feminine body ideal is rather extensive due to the use of social media and the constant need for validation. Nowadays there are several ways to adapt your looks to fit the feminine body ideal, ranging from surgical procedures to the use of filters on social media. LÄS MER

  4. 4. Vem är kvinnan i ELLE? : En kvantitativ studie av hur kvinnan framställs i ELLE Sverige (2013). 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Elin Ohlson; Alexandra Sjögren; [2015]
    Nyckelord :female representation media; Magazines for women; Representation av kvinnor i media; genusrepresentation; kvinnlig framställning i media; könsstereotyper; kvinnoideal; genus och identitet; Amerika; Medier;

    Sammanfattning : Who is the most typical woman in ELLE Sweden (2013)? In this study we investigated the typical woman represented in the Swedish fashion magazine ELLE (2013) for women. Does a typical woman exist in the magazine at all and if so – in what words and roles is she described in? How is this woman perceived in relation to the male gender? Based on the theory of constructionism; that the gender (i. LÄS MER

  5. 5. Låt dom hålla på, dom är ju i alla fall söta : En studie av Hallandspostens bevakning av IS Halmias damlag mellan 1970 och 1980

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Johan Öhlander; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under 1960-talet och 1970-talet växte damfotbollen fram i Sverige och 1970 bildades IS Halmias damlag, Halmstads första damfotbollslag. Detta var viktiga år i damidrottens historia. LÄS MER