Sökning: "kvinnoideal"

Visar resultat 21 - 25 av 49 uppsatser innehållade ordet kvinnoideal.

  1. 21. Bildning är ett måste för att man ska kunna leva ett sunt och rikt människoliv : En undersökning av Anna Sandströms pedagogiska synpunkter och ideer om syftet med flickors utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Julia Hallsäter; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Anna Sandström (1854- 1931) var lärare, grundare av en flickskola och en ansedd debattör i pedagogiska frågor i Stockholm på 1880-talet. I den här uppsatsen granskas två av hennes skrifter ”Gifva våra flickskolor berättigad anledning till missnöje” (1880) och Realism i undervisning eller Språkkunskap och bildning (1882). LÄS MER

  2. 22. "Ingen får noblepris av forskning på kvinnokroppen!" : En studie om hur unga kvinnor bli bemötta i vården

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för kulturvetenskaper, KVA

    Författare :Maria Ryngmark; [2016]
    Nyckelord :Unga kvinnor; bemötande; vård; normer; diffusa symptom; kön.;

    Sammanfattning : Forskning visar att unga kvinnor idag är den grupp som löper störst risk att utsättas för ett negativt bemötande när de söker vård. Detta påverkas utifrån tre faktorer, kön, ålder och symptombild. Kvinnan underprioriteras i forskningsstudier möts av långa vårdköer, kortare rehabiliteringstider och billigare mediciner. LÄS MER

  3. 23. Normbrytande eller stereotypisk? : En analys av de kvinnliga karaktärerna i Bondfilmerna som normsättande för samtida skönhets- och kvinnoideal

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Amanda Sandelin; [2016]
    Nyckelord :Genus; James Bond; Kvinnoframställning; film; normer; skönhetsideal; Semiotik.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to investigate how the James Bond films portray the beauty ideals for women during a 40-year period by looking at each woman from four different categories. The study used three Bond films, which were: The Man with the Golden gun from 1974, Goldeneye from 1995 and lastly Skyfall from 2012. LÄS MER

  4. 24. FRÅN HORA TILL HELGON : En litteraturstudie om tre forskares tolkningar och analyser av kvinnliga gestalter i urkunderna för judendom, kristendom och islam som normförmedlare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Sara Elvefeldt; [2016]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; kvinnogestaltning; kvinnoideal; genus; litteraturanalys; religion;

    Sammanfattning : Arbetet är en litteraturstudie som undersöker hur forskare beskriver kvinnliga gestalter från religiösa urkunder och vilka normer dessa förmedlar. Syftet är att undersöka vilka normer som förmedlas och vilka gestaltningar som lyfts fram, samt att koppla dessa till läroplanens mål kring kön, identitet, sexualitet, socioekonomisk bakgrund, etnicitet, känsla av tillhörighet och mening med religionsvetenskapen. LÄS MER

  5. 25. Den skräddarsydda reklamen En kvalitativ studie med syfte att beskriva hur unga kvinnor upplever den riktade reklamen på Facebook

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Anna Höglund Ekehäll; Isabelle Forsberg; [2015-02-10]
    Nyckelord :Facebook; kvalitativ studie; fokusgrupper; online behavioral advertising; online behavioral targeting; riktad reklam; målgruppsanpassning; kvinnoideal; stereotyper; schabloner psykologisk reaktans; reactance; panoptikon; dataveillance; tredjepersonseffekter; reklamundvikande; sociala medier; genus; reklameffekter; övervakning;

    Sammanfattning : Titel Den skräddarsydda reklamen – En kvalitativ studie med syfte att beskriva hur unga kvinnor upplever den riktade reklamen på Facebook Författare Anna Höglund Ekehäll och Isabelle Forsberg Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs universitet Termin Höstterminen 2014 Handledare Malin Sveningsson Antal sidor och ord 42 sidor och 17867 ord, exklusive bilagor och referenser Syfte Syftet med studien är att beskriva unga vuxna kvinnors upplevelser av den riktade reklamen på Facebook. Metod och material Kvalitativ studie baserad på två fokusgruppsintervjuer Huvudresultat Studien visar att det finns en medvetenhet kring att reklamen på Facebook är riktad samt en viss kunskap kring hur det går till. LÄS MER