Sökning: "kvinnokroppar"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet kvinnokroppar.

  1. 1. Klädföretags visuella representation av den kvinnliga kroppen i marknadsföring : En undersökning för hur kvinnokroppar presenteras i klädföretags kommunikation samt hur detta påverkar kvinnor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Roskvist; [2021]
    Nyckelord :Idealkropp; klädföretag; kvinnokroppen; kvinnor; reklam;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur kvinnokroppar framställs i klädbutikers visuella kommunikation, främst på deras webbutiker och i sociala medier. Undersökningen syftar även till att undersöka hur kvinnor i olika åldrar påverkas av de kroppar som framställs på klädbutikers webbutiker och reklam. LÄS MER

  2. 2. Vad kommunicerar fotografier av kvinnokroppar i brygga?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Annika Björndotter; [2021]
    Nyckelord :Art history; photography; gender; gaze; bodily expression; Roland Barthes; hysteria; yoga; social media; Albert Londe; Alessandro Sigismondi;

    Sammanfattning : This paper analyzes and compares two photographs of women doing backbends. One is a modern Instagram photo of a female yogi by Alessandro Sigismondi and the other one of a patient diagnosed with hysteria at the Salpêtrières Hospital, photographed in Paris in the 19th century. LÄS MER

  3. 3. Representation av kroppar : En analys av vilken representation av kvinnlighet och kroppar som syns i livsstilsmagasin riktade mot kvinnor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Anna Forsberg; [2020]
    Nyckelord :Representation; kvinnomagasin; kroppar; normer; tjockhet; kvinnlighet; amelia; livsstilsmagasin;

    Sammanfattning : Studien undersöker vilken representation av kvinnokroppar som står utanför den rådande smala kroppsnormen som presenteras i magasinet Amelia. Studien tar även upp hur synen på kvinnlighet och kroppar formas i media samt hur livsstilsmagasin är uppbyggda utifrån ett teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Styckade kvinnokroppar är inte pressetik : En kvantitativ innehållsanalys av rapporteringen om morden på Wilma Andersson, Tova Moberg och Lisa Holm i svensk dags- och kvällspress

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Felicia Minorsson; Ebba Adsenius; [2020]
    Nyckelord :Dagspress; Genus; Journalistik; Kvällspress; Mord; Pressetik;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar hur Dagens Nyheter och Expressen har rapporterat om tre mord på kvinnor mellan åren 2015 och 2020 – Wilma Andersson (2019), Tova Moberg (2017) och Lisa Holm (2015). Studien syftar till att undersöka om och isåfall hur rapporteringen skiljer sig mellan dagspress och kvällspress, samt studera i vilken utsträckning Dagens Nyheter respektive Expressen har valt att publicera namn, bild och detaljer där allmänintresset kan ifrågasättas. LÄS MER

  5. 5. Vältrimmade herrar och mjuka kvinnokroppar : En hårresande undersökning om reklamernas värld

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Madicken Hammarquist; [2020]
    Nyckelord :Kön; normer; genus; kvinnligt; manligt; jämställdhet;

    Sammanfattning : In today's society, we are reached by media from several platforms and in many cases the media acts as mediators of gender norms. Although, the same product is sold, the design of the advertisements often differs depending on whether the target group is women or men. LÄS MER