Sökning: "kvinnokroppen"

Visar resultat 6 - 10 av 104 uppsatser innehållade ordet kvinnokroppen.

  1. 6. Dags att ta kvinnokroppen på blodigt allvar! : En studie om svenska varumärkens diskursiva konstruktion av kvinnors menstruation och självbild

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Julia Lundgren; Clara Nordqvist; [2022]
    Nyckelord :equality; feminism; gender; marketing; media; menstruation; representation; self-image.; feminism; genus; jämställdhet; marknadsföring; menstruation; media; porträttering; självbild; varumärkesidentitet.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out how the female body is portrayed by Swedish brands focused on intimate care products. The focus lies on the brands Libresse and Deodoc and their marketing material on Instagram. A goal-oriented selection was carried out, based on three criteria in order to collect as much relevant material as possible. LÄS MER

  2. 7. Om unga kvinnor fick bestämma : En kvalitativ studie om perceptioner av kvinnlig gestaltning i modebilder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Frid; Lina Almén; Yasmin Garcia Johansson; [2022]
    Nyckelord :Female consumers; gender; stereotypes; fashion images; female ideals; gender progressive marketing; Kvinnliga konsumenter; genus; könsstereotyper; modebilder; kvinnoideal; genusprogressiv marknadsföring;

    Sammanfattning : Modebilder har länge porträtterat kvinnor genom könsstereotyper och ouppnåeliga ideal men nu sätter konsumenter mer press än någonsin på modeföretag att utveckla mer mångsidighet inom modebilder. Tidigare forskning kring ämnet har främst studerats utifrån hur kvinnor porträtteras i modebilder, vilka könsstereotyper som används och hur det påverkar konsumenter. LÄS MER

  3. 8. ”Den bristfälliga kvinnokroppen” : En kvalitativ studie om hur influencers normaliserar skönhetsingrepp

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Emelie Nguyen; Berina Saldum; [2022]
    Nyckelord :Beauty procedures; influencers; cosmetic surgery; YouTube; the female body; consumption; Skönhetsbehandlingar; influencers; kosmetisk kirurgi; YouTube; den kvinnliga kroppen; konsumtion;

    Sammanfattning : Consumption of surgical and non-surgical cosmetic procedures are increasing every year and are consumed by women to a far greater extent than by men. To bear the role of an influencer has also become increasingly common. LÄS MER

  4. 9. ”Hur ska jag profilera mig för att gå hem?” En kvalitativ intervjustudie om hur unga kvinnor resonerar kring sexualisering och självsexualisering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Caroline Bogren; Emelie Kjellman Ask; [2022]
    Nyckelord :women; sexuality; sexualization; self-sexualization; femininity norms; gender; kvinnor; sexualitet; sexualisering; självsexualisering; femininitetsnormer; genus;

    Sammanfattning : Kvinnors kroppar och sexualitet har historiskt kontrollerats och styrts, men att leva som kvinna i Sverige idag innebär ur många avseenden ökade friheter och rättigheter. Samtidigt finns det fortfarande en mängd potentiella utmaningar för kvinnor att förhålla sig till relaterat till kropp och sexualitet i en, vad som kan beskrivas som, allt mer sexualiserad kultur. LÄS MER

  5. 10. En riktig flykting? : en multimodal diskursanalys av nyhetsmediers visuella berättelse om kvinnliga flyktingar från Ukraina

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Emilia Sahlin; Johanna Wickberg; [2022]
    Nyckelord :Kvinnliga flyktingar; Ukraina; genus; makt; diskursanalys; feministisk medieforskning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien undersöker representationen av kvinnliga flyktingar från Ukraina i nyhetsmediers fotografiska rapportering. Syftet är att undersöka vilken bild som ges av kvinnliga flyktingar från Ukraina i svenska nyhetsmedier. LÄS MER