Sökning: "kvinnor från olika kulturer"
Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden kvinnor från olika kulturer.
1. “Vart kommer du ifrån?” - egentligen : - En kvalitativ studie om kvinnor med dubbel kulturtillhörighet och deras identitetsskapande
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : This study aims to examine how identity creation in young women is affected by living in an in-betweenship state. In addition, with the help of our interviewees' stories, we also want to highlight the advantages and disadvantages that the women themselves see in this phenomenon. LÄS MER
2. Unga kvinnors upplevelser av att leva och växa upp med föräldrar från två helt skilda kulturer
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Dubbel kulturtillhörighet kan vara både positivt och negativt. Tidigare forskning visade att tillhörighetskänslan är grundläggande för ens identitesskapande. LÄS MER
3. I ett internetforum för sig : en netnografisk studie av kvinnlig nätkultur och feminism utifrån cottagecore-fenomenet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Cottagecore är del av en bredare uppgång av olika estetiska stilar på sociala medier som har ökat i popularitet under coronapandemin. Med bilder på idylliska landskap, traditionella kläder och levnadssätt kan det beskrivas som en nätkultur där ett pastoralt liv i harmoni med naturen idealiseras. LÄS MER
4. "De är uppväxta med de här sakernaoch tycker att vi lägger oss i …” : En studie om ansiktstäckande kläders påverkan på klientkommunikation
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Det är svårt att hitta svensk forskning om ansiktsdöljande klädsels effekter på kommunikationen mellan socialarbetare och klienter. Uppsatsen uppmärksammar en kunskapslucka i den sociologiska forskningen och ger läsaren en inblick i 46 svenska socialarbetares upplevelser av kommunikation med klienter bärande olika slags ansiktstäckande klädsel. LÄS MER
5. Är företaget rött och sött?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Uppsatsens titel: Är företaget rött och sött? - En kvantitativ studie kring färg och varumärkespersonlighet Seminariedatum: 2021-06-02 Ämne/Kurs: FEKH29, Kandidatuppsats i Marknadsföring, 15 hp Författare: Jacob Gullers, Sarah Johansson, Pontus Mingert Handledare: Johan Gromark Nyckelord: Brand Personality, Varumärkespersonlighet, Färg, Kultur Syfte: Syftet med studien är att undersöka om logotypens färg eventuellt kan varieras med varumärkespersonlighet. Metod: Kvantitativ metod, deduktiv ansats, tvärsnittsstudie. LÄS MER