Sökning: "kvinnor kockar"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden kvinnor kockar.
1. HÄRSKARTEKNIKER SOM MAKTUTÖVNING PÅ ARBETSPLATSEN : En kvalitativ studie om unga personers upplevelser av härskartekniker och maktutövning på arbetsplatsen
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att öka kunskap kring härskartekniker som maktutövning på arbetsplatsen med fokus på ungas upplevelser. Även att undersöka om ålder och kön spelar någon roll för hur de blir bemötta samt vilka skillnader och likheter det finns mellan kvinnor och mäns upplevelser. LÄS MER
2. Manliga och kvinnliga kockar : En analys av kokböckers omslagsdesign ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologiSammanfattning : Syftet med denna studie var att genom en visuell innehållsanalys undersöka hur kokböcker normalt såg ut för varje genus. Resultatet skulle sedan jämföras för att hitta skillnader och likheter mellan manliga och kvinnliga omslag för att sätta ett genusperspektiv på utformningen, samt undersöka om designen berodde på författarens eller målgruppens kön. LÄS MER
3. Framgångsfaktorer – Fyra kökschefer berättar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Det är väl uppmärksammat i samhället att det råder en ojämställdhet i restaurangbranschen mellan kvinnor och män i kockyrket, liksom att det finns klara gränser för könssegregering inom branschen. Kockens arbete betraktas och är fortfarande ett mansdominerat yrke i restau-rangbranschen. LÄS MER
4. Allt om mat & genus - En studie av hur tryckt reklam för livsmedel framställer kvinnor och män
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Titel: Allt om mat & genus - En studie av hur tryckt reklam för livsmedel framställer kvinnor och män Författare: Mikaela Askeroth-Grundén, Emma Jerklind och Lisa Johansson Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet. Termin: Höstterminen 2012 Handledare: Malin Sveningsson Sidantal exklusive bilagor: 47 sidor Antal ord: 14 560 ord Syfte: Att undersöka hur kvinnor och män framställs i tryckt reklam för livsmedel. LÄS MER
5. Avsaknad av kvinnliga kockar : En undersökning om varför det är så få yrkesverksamma kvinnliga kockar
M1-uppsats, Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syftet med detta examensarbete är att försöka finna förståelse och orsaken till att trots att det årligen utbildas fler kvinnliga kockar än manliga kockar vid Sveriges restaurangskolor, är det väldigt få kvinnor som arbetar som kock på restaurang. Vilket mynnar ut i frågor som berör den kvalitativa jämställdhetsaspekten i såväl skolmiljö som arbetsmiljö. LÄS MER