Sökning: "kvinnor konsumtion mode"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden kvinnor konsumtion mode.

  1. 1. "Wackra böcker stundom läsa…" : Om attityder till kvinnors läsning i svenskt 1700-tal

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Anders Eklöv; [2024]
    Nyckelord :Reading; books; women; eighteenth century; genre paintings; conduct books; satire; consumption; Läsning; böcker; kvinnor; 1700-tal; genremåleri; rådgivningsböcker; satir; konsumtion;

    Sammanfattning : In a well-known verse Swedish eighteenth century writer Anna Maria Lenngren advise her fictive daughter to avoid reding, since it might distract her from her household chores. This paper intends to examine attitudes towards women’s reading in eighteenth century Sweden, using different kinds of sources: Satirical verses, conduct books for girls and young women and genre paintings by Swedish painter Pehr Hilleström, depicting bourgeoise and aristocratic interiors. LÄS MER

  2. 2. Slow fashion- konsumera mer för att konsumera mindre? : En semiotisk bildanalys av varumärket Djerf Avenue i relation till minimalism och slow fashion.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :mathilda blomqvist; Jennifer Rygaard; [2023]
    Nyckelord :Livsstil; minimalism; slow fashion; klädstil; konsumtion; varumärke;

    Sammanfattning : Studien “Slow fashion - konsumera mer för att konsumera mindre” undersöker hur Djerf Avenue kommunicerar varumärkesidentitet baserat på slow fashion i relation till minimalistisk livsstil på Instagram. Fast fashion innefattar, billigt producerat mode med låg kvalitet och kort levnadstid, där överkonsumtion mättar behovet av att följa trender i stunden. LÄS MER

  3. 3. #SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tindra Ekroll Heurlin; Ida Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Fast Fashion; #SHEINHAUL; Identitet; Bourdieu.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. LÄS MER

  4. 4. Tillgängligt mode för alla? : Hur kvinnor upplever och hanterar storleksexkludering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jennifer Orvo; Fanny Sjöberg; Emelie Linnéa Koch; [2022]
    Nyckelord :Exclusion practices; clothing size; size exclusion; consumption; fashion trade; Exkluderingspraktiker; klädstorlek; storleksexkludering; konsumtion; modehandel;

    Sammanfattning : Idag pågår en diskussion om huruvida en typ av konsumenter exkluderas i modeindustrin och möjligheterna kring att få en bredare inkludering av större storlekar och varierande kroppstyper i modebranschen. Tidigare studier som har utförts på kvinnor med större storlek visar att det finns stora svårigheter att kunna visa upp och vara sitt sanna jag när det normativa modet och samhället inte tillåter det. LÄS MER

  5. 5. Ekoprenörskap : ett sätt att skapa värde för kunder

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Vilma Reponen; Madelene Wahlund; [2020]
    Nyckelord :affärsmodell​; ​ekoprenörskap​; ​fast fashion​; ​hållbarhet​; ​kundvärde​; ​plaståtervinning​; värdeskapande;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att studera affärsmodeller hos ekoprenöriella företag, det vill säga företag grundade och baserade på hållbara principer, för att utveckla en större förståelse för hur dess delar kan leda till värdeskapande för kunder. Halla Halla har valts som fallföretag för att de har kunder som köpt från dem flera gånger, och kan därmed anses skapa värde för dessa, samt för att grundarna är ekoprenörer som bedriver produktion av badkläder gjorda av återvunnet material. LÄS MER