Sökning: "kvinnor självständighet"
Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade orden kvinnor självständighet.
1. OnlyFans – Är det konst, porr, handel eller prostitution? : En tematisk innehållsanalys av medias framställning av OnlyFans
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka framställningen av plattformen OnlyFans i svensk nyhetsmedia. För att besvara vårt syfte har vi tre frågeställningar om makt- och genusrelationer, prostitution samt barn och ungas vanmakt. LÄS MER
2. Hur behandling av bröstcancer får kvinnan att se sig själv på ett nytt sätt : En litteraturstudie med induktiv ansats baserad på patografier
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsaSammanfattning : Bakgrund: Under 2020 fick 7570 kvinnor i Sverige diagnosen bröstcancer. Under sjukdomsförloppet kommer behandling sättas in för att bota cancern och förebygga att den ska sprida sig och komma tillbaka i framtiden. De vanligaste behandlingarna vid bröstcancer är mastektomi, strålbehandling samt cytostatika. LÄS MER
3. Prefererat ledarskap inom restaurangbranschen : En jämförelse av ledarskapspreferenser mellan manliga och kvinnliga anställda
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Studien undersöker preferenser för ledarskap bland män och kvinnor inom restaurangbranschen. Tidigare studier har lagt mycket fokus på att undersöka om det finns skillnader i det manliga kontra det kvinnliga ledarskapet. LÄS MER
4. Digitalisering inom SFI för nyanlända äldre kvinnor
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskapSammanfattning : Att använda digitala verktyg i språkutbildningen för nyanlända äldre kvinnor kan vara utmanande på grund av språkliga, kulturella och tekniska begränsningar. Denna studie syftar därför till att identifiera och undersöka vilka särskilda utmaningar som kan uppstå vid digital språkutbildning för SFI-elever. LÄS MER
5. Kvinnlig egenmakt i reklam, autentiskt eller inte? : En multimodal kritisk diskursanalys av hur Djerf Avenue och Victoria´s Secret PINK konstruerar diskurser om kvinnor på Instagram
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur modeföretagen Djerf Avenue och Victoria’s Secret PINK konstruerar diskurser om kvinnor i sin marknadsföring på Instagram. Vidare analyseras huruvida dessa diskurser om kvinnor kan ses autentiska eller inte i relation till femvertising och kommodifierad feminism. LÄS MER