Sökning: "kvinnor utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden kvinnor utvecklingsstörning.

  1. 1. ”… Det känns som att djuren förstår mig så bra… alltså de dömer ju inte en som människor kan göra...” : En narrativ studie om tre kvinnor med utvecklingsstörning och deras upplevelser och erfarenheter av djurens hälsofrämjande effekter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Ericsson; [2016]
    Nyckelord :Djurterapi; utvecklingsstörning; hälsofrämjande effekter; socialisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att belysa vilka hälsofrämjande effekter djur har på människor med en utvecklingsstörning. För att ta reda på detta intervjuades tre kvinnor  med livsberättelseforskning som metod. LÄS MER

  2. 2. Preventivmedelsanvändning bland kvinnor med utvecklingsstörning – en litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kvinnors och barns hälsa

    Författare :Naderah Abdul Fatah; Sofia Oskarsson; [2015]
    Nyckelord :preventivmedel; utvecklingsstörning; kunskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning Individer med utvecklingsstörning har under en stor del av historien betraktats som mindervärdiga eller som icke-mänskliga varelser och har under lång tid förvägrats grundläggande mänskliga rättigheter. Exempelvis hade man i Sverige fram till 1976 ett juridiskt stöd för att tvångssterilisera personer med utvecklingsstörning. LÄS MER

  3. 3. ”Man växer ju lite när man inte tycker lika” En studie av personalens syn på konflikter mellan elever i grundsärskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Christina Holmgren; Catrine Olsson; [2014-08-13]
    Nyckelord :Konflikt; Trakasserier; Diskriminering; Kränkande behandling; Grundsärkskola; Utvecklinsstörning; Autism; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar;

    Sammanfattning : Syfte Studien syftar till att undersöka pedagogers/personals uppfattning om konflikter mellan elever i grundsärskolan. Vi har valt att lyfta fram hur personalen ser på konflikter och hur de bemöter elever i konflikt. Metod Studien har en kvalitativ ansats med intervjuer av personal i grundsärskolan. LÄS MER

  4. 4. Information och stöd till kvinnor med lindrig utvecklingsstörning före, under och efter graviditet i Bollnäs kommun.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Ida Wängermark; Anna Sjöholm; [2014]
    Nyckelord :Föräldraskap; lindrig utvecklingsstörning; information; stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån en fiktiv fallbeskrivning undersöka vilken information och vilket stöd ensamlevande kvinnor som har en lindrig utvecklingsstörning får före, under och efter en graviditet i Bollnäs kommun. Vi intervjuade fyra olika verksamheter som kommer i kontakt med dessa kvinnor och vi använde oss av en halvstrukturerad kvalitativ intervjuform. LÄS MER

  5. 5. Svenska barnmorskors uppfattningar om vården under graviditet och förlossning för kvinnor med utvecklingsstörning : Analys av öppna frågor i en enkät

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kvinnors och barns hälsa

    Författare :Marie Töpel; Annika Hägerkvist; [2014]
    Nyckelord :comprehension; delivery; intellectual disability; midwifery care; pregnancy; förlossning; graviditet; mödravård; uppfattning; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Inom barnmorskans arbetsområden vårdas gravida och barnafödande kvinnor med utvecklingsstörning. Syfte: att undersöka svenska barnmorskors uppfattningar om vården under graviditet och förlossning för kvinnor med utvecklingsstörning. Metod: Kvalitativ innehållsanalys av svar från öppna frågor. LÄS MER