Sökning: "kvinnors framställning i reklam"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden kvinnors framställning i reklam.

  1. 1. I’M YOUR MAN

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elina Horst; Filippa Kumlander; [2022-08-01]
    Nyckelord :Genus; multimodal kritisk diskursanalys; reklam; stereotyper; Dior;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how perfume advertising portrays men and women from a gender perspective. This qualitative study uses multimodal critical discourse analysis as a method and theory to analyze how the semiotic resources interact to create meaning. LÄS MER

  2. 2. ”Det första jag tänker på är att man ska vara vacker, lång och smal” : En kvalitativ studie om hur influerares sätt att göra reklam för och framställa skönhetsingrepp kan skapa betydelser för unga kvinnors kroppsuppfattning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Josefin Andersson; Ebba Strömsten; [2020]
    Nyckelord :influencer; social media; Instagram; Youtube; cosmetic procedures; beauty ideal; body; looks; young women; two-step flow theory; parasocial interaction theory; opinion leaders; influencers; sociala medier; Instagram; Youtube; skönhetsingrepp; skönhetsideal; kropp; utseende; unga kvinnor; tvåstegshypotesen; parasocial interaktionsteori; opinionsledare;

    Sammanfattning : Listan över influerare som har gjort skönhetsingrepp kan göras lång. För att nämna ett exempel har Bianca Ingrosso med ett följarantal på 343 000 på Youtube talat öppet om att hon gjort lipfillers (Ingrosso, 2020). LÄS MER

  3. 3. "Rynkfri, smal och snygg" : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelser av kvinnoidealet i mediereklam

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Karin Andersson; Hanna Mac; [2012]
    Nyckelord :Mediereklam; kvinnoideal; genus; framställning; performativitet; social konstruktion; hyperritualisering;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur en grupp kvinnor i åldern mellan 20-30 år upplever och förhåller sig till det kvinnoideal som framställs i mediereklam. Studien byggde på en kvalitativ ansats i ett försök att söka reda på deras gemensamma uppfattningar om fenomenet och hur de upplevde att de påverkas av den kvinnliga framställningen. LÄS MER

  4. 4. Könsrollernas framställning i reklam - En fokusgruppsstudie om ungdomars perspektiv på män och kvinnors framställning i reklam

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Josefin Petersson; Theresa Günther; [2012]
    Nyckelord :power; advertising; gender; teenagers; Social Sciences;

    Sammanfattning : Today's society demands us, as women and men, to have high expectations to live up to. Those demands reflect the high standard of stereotypical ideals especially for teenagers to be accepted in society. However, it can be seen that societal expectations for both teenage boys and girls are already pre-determined. LÄS MER