Sökning: "lägre årskurser"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden lägre årskurser.

  1. 1. Textböcker i undervisningen av ämnet engelska : en kvalitativ studie om lärares subjektiva upplevelser av textböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Borck; Felicia Rönnefeldt; [2023]
    Nyckelord :Textböcker; lärares subjektiva upplevelser; undervisningsstrategier; undervisningsmaterial;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka lärares upplevelser av textböcker som används i undervisningen av ämnet engelska i grundskolans årskurser 4 – 6. De frågeställningar som studien ämnar besvara är: Vilka textböcker upplever lärare används i undervisningen av ämnet engelska i grundskolans årskurs 4–6? Hur upplever lärare att textböcker används i undervisningen av ämnet engelska? Vilka upplevelser har lärare av att använda textböcker i undervisningen av ämnet engelska? Vilka kompletterande undervisningsstrategier upplever lärare används för att möta eventuellt bristande innehåll i textböcker som används i undervisningen av ämnet engelska?  Studien är baserad på teorin fenomenologi och metoden fenomenografi. LÄS MER

  2. 2. Vilket ord är längst- nyckelpiga eller tåg? : En interventionsstudie avseende fonologisk medvetenhet i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Fagerberg; Maria Svensson; [2023]
    Nyckelord :Fonem; fonologisk medvetenhet; förskoleklass; grafem; intervention; läsa-skriva-räkna-garantin; läsinlärning; tidiga insatserf;

    Sammanfattning : Regeringens beslut om tidiga stödinsatser samt läsa-skriva-räkna-garantin ställer krav på den undervisning som bedrivs i grundskolans lägre årskurser och i förskoleklass. Att bedriva läsundervisning som grundas på evidensbaserade metoder, som lär eleverna att läsa är en central del. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktygs användning i skrivundervisningen : Utbildning i den digitala tidsåldern: En undersökning i grundskolans lägre årskurser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kristina Vennberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar digitala verktygs inverkan på skrivundervisningen i grundskolanslägre årskurs. Syftet är att utforska och analysera hur lärare i lägre årskurser uppfattar och tillämpar pedagogiska metoder samt digitala verktyg i undervisningen av skrivundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Där och då, här och nu! : -En studie i hur lärare skapar en inkluderande historieundervisning i grundskolans lägre årskurser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Sköld; [2023]
    Nyckelord :historia; inkludering; 1–3;

    Sammanfattning : Vårt samhälle och våra värderingar är starkt påverkade av vår historia. För att elever ska få en djupare förståelse av samhället behöver de få en överblick över hur det har utvecklats genom tiderna, vilket innebär att de måste få ett historiemedvetande. LÄS MER

  5. 5. Samtal om bilder : En studie om när och hur bildlärare introducerar bildsamtal och bildanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Karolina Strömblad; Svensson Josefin; [2022]
    Nyckelord :Bildanalys; Bildsamtal; Sociokulturellt perspektiv; Bildämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka när och hur lärare samtalar kring bilder och introducerar bildanalys i grundskolan. Undersökningsmaterialet lyfter lärarnas tillvägagångssätt och undervisningsmetoder. LÄS MER