Sökning: "läkare patient kommunikation samtal"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden läkare patient kommunikation samtal.
1. I vilken utsträckning får patienter brytpunktssamtal vid hjärtsjukdom jämfört med cancersjukdom - En registerstudie
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Hjärt-kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i utvecklade länder och palliativ vård bör erbjudas i livets slut. Palliativ vård är en aktiv helhetsvård som har till syfte att lindra lidande i livets slut. Den palliativa vården vilar på fyra hörnstenar: symtomlindring, teamarbete, kommunikation och närståendestöd. LÄS MER
2. Personer med cancers erfarenheter av brytpunktssamtal : En allmän litteraturöversikt
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Alla patienter med cancer i Sverige ska genomgå brytpunktssamtal när vården övergår från botande till palliativ behandling. Detta bör ske i flera steg samt vid behov under sjukdomsprocessen. LÄS MER
3. Distriktssköterskors upplevelser av att möta och bedöma patienter med psykisk ohälsa i primärvårdens telefonrådgivning
Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett växande hälsoproblem i samhället och en av vår tids folksjukdomar. Covid 19-pandemin kan ha bidragit till ökad psykisk ohälsa. Primärvården bedriver första linjens vård och behandlar majoriteten av dessa patienter. LÄS MER
4. Patienters upplevelser av utskrivningsinformationen efter planerad tarmoperation
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Bra kommunikation är personcentrerad och uppmuntrar patienten till att delta i sin egen vård och behandling. Studier visar att utskrivningssamtalet inte prioriteras på grund av stress och dålig arbetssituation. LÄS MER
5. Sjuksköterskors upplevelse av personcentrerad rond
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Personcentrerad vård ingår i sjuksköterskans kompetensbeskrivning och gör att patienten blir mer delaktig, vilket ökar vårdkvalitén. Patienter med akut sjukdom har ett behov av att bli lyssnad på, och därmed är en god kommunikation viktig. LÄS MER