Sökning: "lämpligt för barn"

Visar resultat 21 - 25 av 133 uppsatser innehållade orden lämpligt för barn.

  1. 21. Barnen vi inte får svika : En studie om förskolan som skyddsfaktor för barn i trauma

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Fanny Löfmark; [2021]
    Nyckelord :barn i trauma; förskola; särskilt stöd; trygghet; utveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur förskolan bemöter barn som erfarit trauma och vilkamöjligheter som finns att utforma ett lämpligt stöd. Arbetet har genomfört med enkvalitativ forskningsansats med enskilda semistrukturerade intervjuer med olikayrkesgrupper som är verksamma inom förskolans verksamhet eller har erfarenhet av barni trauma i förskoleåldern. LÄS MER

  2. 22. Förgröning på Åkerslätts förskola : ett gestaltningsförslag med vegetation för hälsofrämjande förskolegårdar

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Rebecca Semb; [2021]
    Nyckelord :vegetation; etablering; förskolegård; slitage; kompaktering;

    Sammanfattning : Det finns i dagsläget både forskning och allmänna råd som beskriver att vegetation spelar en viktig roll i en hälsosam utemiljö för barn. Det verkar däremot inte finnas vetenskaplig litteratur som beskriver vilken typ av vegetation eller vilka arter som skulle kunna vara lämpade för de utmanande förutsättningarna på förskolegårdar, ofta med problematik som omfattande slitage och markkompaktering. LÄS MER

  3. 23. Robot- och datorstödd lästräning för barn med dyslexi

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Amanda Aniansson; Sarah Ebrahimi; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The thesis aims to investigate what elements from gamification and technologies from the social robot Furhat are most appropriate to use and what challenges one could face when implementing robot assisted language learning for children with dyslexia. A framework for robot assisted language learning was deisgned together with scenarios and challenges were identified. LÄS MER

  4. 24. Ett integrerat respektive segregerat förhållningssätt i skolan : En jämförande textanalys av kurslitteratur i specialpedagogik för grundskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennie Ejner; Elin Norén; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; exkludering; kurslitteratur och elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap och större förståelse för hur ett integrerat och segregerat förhållningssätt belyses i kurslitteratur i specialpedagogik för grundlärarutbildningen f-6 utifrån en jämförande studie. Metoden utgörs av en textanalys där fyra böcker i specialpedagogik för lärare i en mellanstor stad i Sverige analyseras och jämförs. LÄS MER

  5. 25. “Är det ens möjligt för barn i åldern 7–9 att styrketräna?” : - En enkätstudie om föräldrars inställning och upplevda kunskap om styrketräning för barn

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Erika Myhr; Johanna Nygaard; [2020]
    Nyckelord :Attitude; Parenting; Resistance training; Younger children; Inställning; Föräldraskap; Styrketräning; Yngre barn;

    Sammanfattning : De senaste 25 åren har synen på styrketräning för barn förändrats. På 80-talet ansågs styrketräning hos växande individer ha negativa effekter och inte vara lämpligt för barn då tillväxtzoner, muskler och skelett kan ta skada. LÄS MER