Sökning: "längdskidor"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet längdskidor.
1. Längdskidåkarna vallar jämnt : En kvantitativ innehållsanalys som undersöker jämställdheten i medias bevakning av längdskidor vid OS 2014 och Skid-VM 2015
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Det finns flera studier som visar att män generellt sett är överrepresenterade inom sportjournalistiken. Samtidigt menar forskare att det skiljer sig åt mellan olika idrotter. Längdskidor är en jämställd idrott, där åkarna åker lika långa distanser och tilldelas samma prispengar i Världscupen. LÄS MER
2. Evaluation of Numerically Developed Models of an ECB for Estimating the Braking Torque on the SkiCrosser
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Cross-country skiing is a popular method of exercising that builds strength, stamina and engages the entire body. As cross-country skiing requires snow to be present, it is typically only performed during the winter, resulting in a rather limited way of exercising. LÄS MER
3. Upplevd stress och dess påverkan på motivation och prestation hos unga idrottare
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Studien undersöker hur den stress som idrottare upplever kopplat till idrottsutövandet påverkas av olika motivationsfaktorer, samt hur det återspeglas i deras upplevda prestation. Urvalet bestod av pojkar och flickor i åldern 16 - 20 år som går på idrottsgymnasium. LÄS MER
4. Vill du fortsätta tävla i längdskidor? En undersökning av vilka faktorer som är avgörande för att tjejer väljer att fortsätta respektive sluta tävla efter gymnasiet
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : .... LÄS MER
5. Kommersialiseringens utveckling inom en sport- och medierelation : En kvalitativ studie av Svenska Skidförbundet, sponsorerna och Viaplay
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Bakgrund Den kommersiella utvecklingen inom idrott har de senaste decennierna lett till nya möjligheter inom en sport- och mediarelation. Denna kan delas upp mellan flera sammanhängande parter där en idrottsorganisation attraherar sponsorintäkter, sponsorer söker varumärkesexponering och broadcast bolag vill skapa intäkter via reklam och nya abonnenter. LÄS MER