Sökning: "lära av sagan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden lära av sagan.

  1. 1. Du, jag och bokläsning - En resa från fantasivärld till verklighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fowzia Saed; [2018]
    Nyckelord :Bilderbok; bokläsning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med denna studie är beskriva pedagogers arbetssätt för att locka fram barns intresse för bokläsning i vardagliga aktiviteter, samt att se på vilket sätt bokläsningen används för att stimulera barns språkutveckling. Jag har valt att skriva om bokläsningens betydelse för språkutveckling i förskolan, för att jag har stort intresse av att lära mig mer om läsning och att stimulera barnen språkligt i tidig ålder. LÄS MER

  2. 2. Tack för TAKK : En kombination mellan tecken och högläsning

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Madeleine Berglund; Helen Hansson; [2017]
    Nyckelord :alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation TAKK . språk.;

    Sammanfattning : Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) är en metod som blir allt mer vanlig att använda i förskolan tillsammans med barn som har svårigheter i språket men även för de barn som inte har det. Metoden riktar sig mot hörande personer och innebär att det verbala språket förstärks med hjälp ut av tecken. LÄS MER

  3. 3. Högläsning som redskap vid barns språkutveckling : En studie av språkfrämjande arbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Josefine Eklund; [2016]
    Nyckelord :Reading; Preschool; read-aloud; shared reading and print; Högläsning i förskolan; förskollärares arbete; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Undersökningen jag utfört fokuserar på hur några pedagoger använder sig av högläsning som metod för främjandet av barns språkutveckling. Syftet med min studie är att undersöka hur pedagogerna använder högläsningen för att främja barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. The Changing Nature of Female Portrayal : An Analysis of Gender Roles in Fairy Tales

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Olof Wilén Rönquist; [2015]
    Nyckelord :Sleeping Beauty; fairy tale; gender; feminism; Törnrosa;

    Sammanfattning : This essay examines gender normative and patriarchal elements of the popular fairy            tale Sleeping Beauty in order to expose how patriarchal ideals are upheld. The reason for this is that children may internalize the values taught in these stories, which may lead to them perpetuating patriarchal ideals and gender normative behavior. LÄS MER

  5. 5. Betydelse av sagan för språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Majeda Darwiche; [2010]
    Nyckelord :språkutveckling; sagor; förskolelärare; sagoläsning; samtal;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att belysa förskolelärares tankar kring sagor och varför sagor används i förskolan. Jag vill också illustrera hur förskolelärare arbetar med sagor för att stimulera språkutveckling hos barn. LÄS MER