Sökning: "lära av sina misstag"
Visar resultat 6 - 10 av 35 uppsatser innehållade orden lära av sina misstag.
6. GRAMMATIK I SKRIVUNDERVISNINGEN FÖR NYANLÄNDA GYMNASIEELEVER En aktionsforskningsstudie
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka om och hur formativ undervisning, för att stärka andraspråkselevers förmåga att skriva på svenska, kan baseras på deras grammatiska misstag i skriftlig produktion. Teori: Grunden för studien utgörs av aktionsforskningsperspektivet, vars övergripande syfte är att utveckla och förbättra lärares praktik (Carr & Kemmis, 1986; Rönnerman, 2012). LÄS MER
7. Simuleringsträning, att träna på en docka eller barnet? : Barnsjuksköterskors erfarenheter
Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: För att överbrygga klyftan i kunskap och erfarenhet, har simuleringsträning visats vara effektivt för att hantera akuta situationer. Simuleringsträning är unik då den går att skräddarsy för att utbilda personal i specifika tekniska färdigheter, kommunikation, teamarbete och ledarskap. LÄS MER
8. Modeling transport phenomena with COMSOL Multiphysics - Adsorptive membrane fouling in lignocellulosic biorefineries and lessons learned from it
Master-uppsats, Lunds universitet/Kemiteknik (CI)Sammanfattning : The separation of hemicelluloses, like glactoglucomannans, from lignocellulosic process streams is an important step in building profitable lignocellulosic biorefineries. The most common method for the separation is membrane filtration, however, it has the draw-back of being sensitive to membrane fouling. LÄS MER
9. ”Man får ju liksom knep av de erfarna” : En kvalitativ intervjustudie om yrkeselevers erfarenheter av lärande på arbetsplatsförlagt lärande (APL)
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med den här studien är få kunskap om yrkeselevers syn på arbetsplatsförlagt lärande (APL) Genom kvalitativa intervjuerna synliggjordes vad yrkeselever lär sig under APL-perioderna, utifrån elevernas perspektiv och deras uppfattningar. Frågeställningarna besvarade även hur de kunskaper de har omvandlades till lärande samt vikten att ta hjälp från andra för att få stöttning i sin utveckling inom det yrke de kommer att lära sig under sin utbildning. LÄS MER
10. "Jag tyckte inte om att söka hit /.../ men fan, här kan jag verkligen berätta" : En kvalitativ studie om hur män som frivilligt sökt stöd för sitt utövande av partnervåld har upplevt sin gruppbehandling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur en gruppbehandling för partnervåldsutövare har upplevts ur deras perspektiv för att få förståelse för hur gruppbehandlingen har påverkat deras förmåga att åstadkomma en positiv förändring. Sex semistrukturerade intervjuer analyserades med den kvalitativa metoden Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). LÄS MER