Sökning: "lära barn att leka"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden lära barn att leka.

  1. 1. ”Adekvat digital kompetens och kritiskt förhållningssätt vad sjutton! Behöver barn i förskolan det?” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om hur barn kan erövra digital kompetens och kritiskt förhållningssätt till digitala verktyg i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eldnor Johanna; Frisk Linda; [2023]
    Nyckelord :Digital kompetens; källkritik; digitala verktyg; förskollärares uppfattningar; Lpfö 18; kritiskt förhållningssätt; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet som formulerades för den här studien var att undersöka hur verksamma förskollärare arbetar i enlighet med den aktuella läroplanen för förskolan Lpfö 18. Utifrån arbetssätt som omfattar digitala verktyg, kritiskt förhållningssätt och adekvat digital kompetens. LÄS MER

  2. 2. Inomhusmiljö som grund till barns utveckling och lärande : En intervjustudie om hur förskolläraren förhåller sig till och arbetar med den fysiska inomhusmiljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gabriela Dedaj; [2023]
    Nyckelord :erfarenheter; förskollärarens förhållningsätt; inomhusmiljö; learning by doing; lärmiljö; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka förskollärarnas förhållningsätt till den fysiska inomhusmiljön i förskolan och hur de arbetar med den för att främja barns utveckling och lärande.   John Deweys teori om barns lärande har varit den teoretiska utgångspunkten i denna studie. LÄS MER

  3. 3. “Vad fint det är i rummet, så supercoolt de har byggt!” : Ett kvalitativt utvecklingsprojekt i förskolan med fokus att leka fram lärandet genom inspirerande lärmiljöer

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Gabriella Boman Seidlitz; Maria Ählström; [2022]
    Nyckelord :Learning environment; interplay; play; learning; preschool; Lärmiljö; samspel; lek; lärande; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsprojektet var att tillsammans med pedagoger och barn utveckla en förskoleavdelnings lärmiljö. I utvecklingsprojektet valde vi att utgå från ett sociokulturellt perspektiv där utgångspunkten är att barn lär och utvecklas genom deltagande och samspel med andra. LÄS MER

  4. 4. Att stödja syskon till barn med långvarig sjukdom : Barnsjuksköterskors erfarenheter

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Linda-Marie Backman; Ida Johansson; [2022]
    Nyckelord :sibling; pediatric nurse; family-centered care; semi structured interview; qualitative content analysis; syskon; barnsjuksköterska; familjecentrerad vård; semistrukturerad intervju; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund Hela familjen involveras när ett barn drabbas av en långvarig sjukdom.  Syskon har också ett behov av att bli lyssnade på och känna sig sedda och det är viktigt att syskon får känna sig delaktiga i vården. LÄS MER

  5. 5. Utomhusundervisning eller inte? : En studie om elevers och deras lärares erfarenheter av utomhusundervisning i de naturorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Gunnarsson Wikholm; [2022]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusundervisning; naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskola, förskoleklassen och fritidshemmet (2011: reviderad 2019) beskriver hur elever ska få möjlighet att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser. För att ge eleverna egna upplevelser behöver undervisningen delvis bedrivas utomhus. LÄS MER