Sökning: "lära genom saga"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden lära genom saga.

  1. 1. Att som event överleva en pandemi och komma igen : Vad kan svenska arrangörer av kulturevenemang lära sig av COVID-19-pandemin?

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Projekt, innovationer och entreprenörskap

    Författare :Sam Anlér; [2023]
    Nyckelord :Evenemang; Event; Arrangemang; Covid-19; Covid; Pandemi; Pandemin; Projektledning; Kultur; Motivation; Engagemang; Kris; Krishantering; Evenemangsindustrin; Eventbranschen; Eventindustrin; Volontär; Funktionär; NärCon; Stream; Live Stream; Cosplay; Konvent; Varumärke; Marknadsföring; Finans; Finanser; Framtidsplanering;

    Sammanfattning : Evenemangen i Sverige drabbades finansiellt, varumärkesmässigt och motivationsmässigt negativt av pandemin. Främst var det på grund av de regleringar som behövde göras för att skydda folkhälsan men mycket berodde också på de osäkerheter och den avsaknad av information som fanns kring viruset. LÄS MER

  2. 2. Improving Generalization in Reinforcement Learningusing Skill-based Rewards

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Francesco Vito Lorenzo; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Reinforcement Learning is a promising approach to develop intelligent agents that can help game developers in testing new content. However, applying it to a game with stochastic transitions like Candy Crush Friends Saga (CCFS) presents some challenges. LÄS MER

  3. 3. Tack för TAKK : En kombination mellan tecken och högläsning

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Madeleine Berglund; Helen Hansson; [2017]
    Nyckelord :alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation TAKK . språk.;

    Sammanfattning : Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) är en metod som blir allt mer vanlig att använda i förskolan tillsammans med barn som har svårigheter i språket men även för de barn som inte har det. Metoden riktar sig mot hörande personer och innebär att det verbala språket förstärks med hjälp ut av tecken. LÄS MER

  4. 4. Det bästa att jag har lärt mig många ord : En fältstudie om tillämpningen av dramapedagogik när unga andraspråkstalare läser Selma Lagerlöfs Bortbytingen

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie-Chantal LONG; [2013]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; dramapedagogik; andraspråksutveckling; estetiska lärprocesser; Selma Lagerlöf; äldre litteratur; Bortbytingen;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur en grupp unga andraspråkstalare tar sig an en klassisk, äldre text skriven på ett förhållandesvis ålderdomligt språk, Selma Lagerlöfs saga Bortbytingen, med hjälp av dramapedagogiska övningar samt genom gestaltning och återberättande av den litterära texten.   Metoden som används för att samla in material till studien är en triangulering av flera kvalitativa grepp: inspelade intervjuer, dels en fokusgruppintervju av eleverna, och dels en enskild intervju av deras sas-lärare; frågeformulär med enskilda svar från eleverna och deras lärare; loggböcker från eleverna och deras observerande lärare samt den deltagande forskaren; inspelningar av fem arbetspass inklusive det avslutande uppspelet. LÄS MER

  5. 5. När Ninni Skogstroll kom till förskolan-hur en pedagogisk aktivitet förbereds, genomförs och upplevs av barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Julijana Taseva; [2013]
    Nyckelord :Delaktighet; didaktik; inflytande och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka en planerad aktivitet på en 5-årsavdelning utifrån pedagogens intentioner med det som planeras samt att ta reda på vad barnen som deltar i aktiviteten anser att de lärt sig. Studien bygger på den planerade pedagogiska verksamheten, vad som planeras och hur det uppfattas av barnen. LÄS MER