Sökning: "lära in svenska ute"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden lära in svenska ute.
1. Låsta portar, färdig mark - Om socialarbetares syn på hur organisatoriska och strukturella faktorer påverkar socialtjänstens förmåga att bygga tillitsfulla relationer med utsatta grupper i ljuset av LVU-kampanjen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka socialarbetares syn på vilka organisatoriska och strukturella faktorer som inverkar på socialtjänstens förmåga att hantera LVU-kampanjens efterverkningar och etablera en större tillit till socialtjänsten hos den grupp i samhället som berörts negativt av kampanjen. Studien innefattade intervjuer med sju socialarbetare. LÄS MER
2. Specialpedagogik: När allmänpedagogiken inte räcker till : En studie om inkludering och differentiering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Olsson, Catarina och Ockedal, Pierre (2022). Specialpedagogik: När allmänpedagogiken inte räcker till. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. Sett till Salamancadeklarationen (Svenska UNESCO, 2006) bör skolan eftersträva mångfald. LÄS MER
3. Vad läser du, fröken? : Lärare i årskurs 1-3 resonerar om hur högläsning används som i svenskämnet
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning: Högläsning i skolan kopplas ofta till en mysig stund, ibland i samband med fruktstund och till genren skönlitteratur. Eleverna tränas i att lyssna och sitta still men högläsningen kan utebli på grund av lärarnas övriga uppdrag. LÄS MER
4. Välkommen?! : En fallstudie angående nyanländas skolsituation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den svenska skolan är inte som den har varit. Vi har i samband med oroligheterna ute i världen fått ta emot ett antal människor därav många barn i skolåldern. Många skolor har inte haft någon direkt handlingsplan för detta. LÄS MER
5. Vad har vi för nytta av att lära oss det här egentligen? - En undersökning om naturvetenskapliga uppgifters koppling till elevers vardag
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Denna uppsats ställer sig frågan i vilken omfattning uppgifter i svenska kemi- och biologiböcker förgymnasieskolans inledande kurser i ämnena inkluderar elevers nära erfarenhetssfär, vardagen. Genomgången avden tidigare forskningen ger förutom en rent biologisk och psykologisk förankring i motivationens roll i lärandeten god grund för att öka andelen vardagsanknytning. LÄS MER