Sökning: "lära matematik i grupp"

Visar resultat 11 - 15 av 51 uppsatser innehållade orden lära matematik i grupp.

  1. 11. Laborativ matematik : Användningen av laborativt material i grupp och helklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Emma Gustafsson; Maja Bengtsson; [2020]
    Nyckelord :mathematics; learning; manipulatives; learn together; Matematik; lärande; laborativt material; lära tillsammans;

    Sammanfattning : Laborativ matematik har funnits som arbetsmetod inom matematikundervisningen under lång tid och har varit föremål för många diskussioner. Med en litteraturstudie var vårt syfte att undersöka vad forskning säger om att arbeta med laborativt material i grupp och i helklass med utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 12. En undersökning om lärares, speciallärares och specialpedagogers uppfattningar om dyskalkyli

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tina Forsberg; [2020]
    Nyckelord :Dyskalkyli; kartläggning; matematikundervisning; utredning;

    Sammanfattning : Min studie förväntas bidra med kunskap om hur speciallärare, specialpedagoger och grundskollärare uppfattar begreppet dyskalkyli samt hur de strukturerar undervisningen för eleverna. Studiens syfte är att öka kunskapen om vilka olika utgångspunkter det finns bland lärare, speciallärare och specialpedagoger för att förstå dyskalkyli. LÄS MER

  3. 13. Olika sätt att förstå matematik : Kartläggning av elevers strategival och matematikens begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet för elever i åk 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Joanna Vikergård; Anna Wikström Berggren; [2019]
    Nyckelord :ekologisk systemteori; kartläggning; KASAM; matematik; strategier; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka variationer kring hur elever förstår vissa matematiska begrepp och vilka strategier de använder för att lösa matematiska uppgifter samt hur de utvecklat denna praktik. Denna kunskap kan vara ett stöd för speciallärare/specialpedagoger i arbetet med att stötta både elever och lärare i den kunskapande processen, både i verksamheten samt vid kartläggning på individ- och gruppnivå. LÄS MER

  4. 14. Undervisning i matematisk problemlösning : En studie om hur problemlösningsförmågan främjas hos elever i årskurs 1-3 och om den kan gynna övriga matematiska kunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linn Loeffel; Anna-Mie Karlsson; Lisa Linell; [2019]
    Nyckelord :Problemlösning; matematik; undervisning; matematiska förmågor; matematiska kunskaper; laborativt material; lära matematik i grupp;

    Sammanfattning : Detta är en systematisk litteraturstudie som är uppdelad i två forskningsfrågor. Den första frågan fokuserar på hur lärare kan främja problemlösningsförmågan hos elever i årskurs 1-3. Den andra forskningsfrågan bygger på den första och fokuserar på om problemlösningsförmågan kan främja övriga matematiska kunskaper. LÄS MER

  5. 15. Muntlig resonemangsförmåga : Elevers interaktion i matematiksamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Espling; Rune Lindgren; [2018]
    Nyckelord :diskussion; matematik; resonemangsförmåga; resonemang; samtal;

    Sammanfattning : I många klassrum i Sverige förefaller matematikundervisningen huvudsakligen inrikta sig på att lära ut procedurella färdigheter (Bergqvist, Bergqvist, Boesen, Helenius, Lithner, Palm, & Palmberg, 2014:85; Skolinspektionen, 2009). Det innebär att undervisningen inriktar sig på att lära eleverna hur de ska utföra olika typer av beräkningar och lösningsmetoder (Bergqvist et al. LÄS MER