Sökning: "lära matematik i grupp"

Visar resultat 16 - 20 av 51 uppsatser innehållade orden lära matematik i grupp.

  1. 16. "Jag har det i hjärnan men det kommer inte ut" : En kvalitativ studie i matematik som undersöker om Talk Moves kan hjälpa elever i årskurs två att samtala kring en Concept Cartoons

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Lisa Lyrhem; Linnéa Lundqvist; [2018]
    Nyckelord :Matematik; samtal; frågor; modelleringsförmåga; subtraktion; klassrumsklimat; Talk Moves; Concept Cartoons;

    Sammanfattning : Bakgrund: Elever ges för lite tid att samtala om matematik, både hemma och i skolan. Att kunna föra resonemang är något som visat sig vara viktigt såväl i skolan som för övriga livet. LÄS MER

  2. 17. Math-in-Action : Att lära matematik med estetiska lärprocesser

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Catarina Jeppsson; Anna Englund Bohm; [2017]
    Nyckelord :matematik; estetiska lärprocesser; estetiska arbetsformer; motorik och skolprestation; musiskt lärande; musik och skolprestationer; aritmetik och tallinje; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om och hur lärande i matematik kan främjas av ett estetiskt inspirerat arbetssätt samtom det finns skillnader i resultat mellan motoriskt starka respektive motoriskt svaga barn. Avsikten var även att undersöka vilka aktiviteter ochlekar som lämpar sig för att träna barns förmåga inom matematikområdet som interventionen byggde på. LÄS MER

  3. 18. Hur löser jag detta? : En studie om elevers lösningsstrategier och arbetskonstellationers betydelse vid arbete med problemuppgifter

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Evelina Jansson; Malin Lorentzon; [2017]
    Nyckelord :Problemuppgifter; lösningsstrategier;

    Sammanfattning : Vid arbete med problemlösning är det svårt att fastställa att de uppgifter som eleverna arbetar med upplevs som problem. Eftersom personen som löser uppgiften uppfattar den olika så används i denna studie benämningen problemuppgifter. LÄS MER

  4. 19. Elevers inställningar till matematik och deras motivation till lärande – i relation till matematikresultaten(Pupils attitude for mathematics and their motivation for learning - in relation to mathematical results)

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hamdije Dauti; [2017]
    Nyckelord :Attityd; Inställning; Matematik; Matematikämne; Motivation; PISA; TIMSS;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka kopplingen mellan resultaten i matematik i förhållande till elevers inställning och elevers motivation till matematik. Enligt TIMSS och andra forskningsresultat finns det ett samband mellan elevers inställning och vilka resultat eleverna uppnår. LÄS MER

  5. 20. Lekande lätt att lära matematik : en handledning i matematik för förskolans personal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Berg; Emma Svedberg; [2017]
    Nyckelord :Bishops matematiska aktiviteter; handledning; lärande i tidig ålder; läroplan för förskolan; små barns matematik; variation.;

    Sammanfattning : Forskning visar på att allt fler förskollärare anser att det är svårt att lära ut matematik till yngre barn. För att bidra till ökad matematikundervisning samt förståelse framställdes en produkt, i form av en handledning. Handledningen riktar sig till förskolepersonal som arbetar med barns lärande av matematik. LÄS MER