Sökning: "lära personal"

Visar resultat 1 - 5 av 309 uppsatser innehållade orden lära personal.

  1. 1. Hur ska man förstå det här? - En systematisk forskningsöversikt om framgångsfaktorer i arbetet med elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Vinka Arancibia Duran; [2020-08-12]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; Språklig störning; språklig sårbarhet; language impairment; framgångsfaktorer; language disorder;

    Sammanfattning : Att ha språkstörning innebär att man har en funktionsnedsättning där hjärnan uppfattar språk och språkljud på ett annorlunda sätt (Hjärnfonden, 2020). Det är en svår process för personer med en språkstörning att lära sig nya ord och dess betydelse men även hur olika språkvariationer och dialekter, så kallade idiom och spoonerismer, vilket betyder att man kastar om språkljuden för att få nya betydelse på samma ord, påverkar ordkunskapen och orddörrådets utveckling. LÄS MER

  2. 2. Förlossningsbarnmorskan och den kontinuerliga närvaron

    Magister-uppsats,

    Författare :Emma Landén; Kristina Griffiths; [2020-06-30]
    Nyckelord :barnmorska; förlossning; kontinuerlig närvaro; sjukhus; upplevelse;

    Sammanfattning : Background: The traditional midwife's role is to be continuously present with the woman during labour. When the midwife is present a calm and safe place develop where the labour inducing hormone Oxytocin is produced. LÄS MER

  3. 3. Att lära sig agera : en studie om professionalisering och landskapsarkitekturutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Helena Persson Lannér; [2020]
    Nyckelord :Landskapsarkitektur; yrkesroll; rollskapande; informellt lärande; agerande; förväntningar; professionalitet;

    Sammanfattning : Ämnet för detta arbete är landskapsarkitektstudenters erfarenheter och förväntningar av att lära sig rollen som professionell landskapsarkitekt. Syftet är att skapa förståelse för de externa och interna drivkrafter som påverkar studenters beteende och inlärning samt att belysa uppenbara men bitvis dolda strukturer som ligger till grund för samtida landskapsarkitekturutbildning. LÄS MER

  4. 4. ”Jag tror ju att det mesta är vilja, vill du tillräckligt mycket då kan du alltid lära dig” : En kvalitativ studie om kunskapsdelningens förutsättningar i  svensk tillverkningsindustri

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete; Högskolan Dalarna/Personal och arbetsliv

    Författare :Jennie Forsberg; Sanna Bäckius; [2020]
    Nyckelord :Knowledge; Knowledge Sharing; Knowledge Management; enabling and constraining factors for Knowledge Sharing; Kunskap; kunskapsdelning; Knowledge Management; förutsättningar och hinder för kunskapsdelning;

    Sammanfattning : ”Jag tror ju att det mesta är vilja, vill du tillräckligt mycket då kan du alltid lära dig” - En kvalitativ studie om kunskapsdelningens förutsättningar i svensk tillverkningsindustri. Vår kandidatuppsats syftar till att bidra med ökad kunskap och förståelse om vilka förutsättningar och hinder som påverkar kunskapsdelningsprocessen. LÄS MER

  5. 5. Simuleringsträning, att träna på en docka eller barnet? : Barnsjuksköterskors erfarenheter

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad; Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Josefine Henriksson; Tina Ögren Johansson; [2020]
    Nyckelord :Akuta situationer; arbetsledare; miljö; teamarbete; utbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att överbrygga klyftan i kunskap och erfarenhet, har simuleringsträning visats vara effektivt för att hantera akuta situationer. Simuleringsträning är unik då den går att skräddarsy för att utbilda personal i specifika tekniska färdigheter, kommunikation, teamarbete och ledarskap. LÄS MER