Sökning: "lära sig främmande språk"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden lära sig främmande språk.

  1. 1. Graecum est, non legitur : Främmandegöringens och genrens didaktiska potential i Umberto Ecos Rosens namn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :David Bjälvegård; [2023]
    Nyckelord :Didactic potential; defamiliarisation; genre analysis; Umberto Eco; The Name of the Rose; Didaktisk potential; främmandegöring; genreanalys; Umberto Eco; Rosens namn;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken didaktiska potential som kan finnas i Umberto Ecos roman Rosens namn (1980) i gymnasieskolans svenskundervisning. Ansatsen är litteraturvetenskaplig och rör dels hur elever kan tänkas lära sig hantera litterära texters egenart, dels elevers användning av genreteori för att förstå romanen. LÄS MER

  2. 2. Comprensión Auditiva con Material Audiovisual : Las percepciones de estudiantes sobre el uso de video en la enseñanza de lenguas extranjeras

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sandra Davidsson; [2022]
    Nyckelord :listening comprehension; video; teaching; foreign language; multimodal; extensive listening; body language; audiovisual; hörförståelse; video; undervisning; främmande språk; multimodalt; omfattande lyssnande; kroppsspråk; audiovisuellt; comprensión auditiva; video; enseñanza; lengua extranjera; multimodal; escucha extensiva; lenguaje corporal; audiovisual;

    Sammanfattning : El presente estudio examina las percepciones de los estudiantes sobre el uso del video en una actividad de comprensión auditiva. La actividad se llevó a cabo con 22 estudiantes de noveno grado que habían estado estudiando español desde el sexto grado en una escuela primaria sueca. LÄS MER

  3. 3. Dramatisering som pedagogiskt verktyg : En kvalitativ studie om effekten av dramatiseringar i engelskundervisningen i grundskolans årskurser 1 till 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emilia Kemling; [2022]
    Nyckelord :EFL; estetiska lärprocesser; fenomenologisk metod; processdrama;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur drama upplevs i engelskundervisningen i grundskolans årkurser 1 till 3. Studien gjordes kvalitativt där data samlades in via intervjuer och webbaserade enkäter. Tyngdpunkten i studien var att ta reda på hur lärare uppfattar och tolkar drama i relation till EFL-undervisning. LÄS MER

  4. 4. Elever i språklig sårbarhet och en tillgängliggörande engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Frida Mattsson; Frida Oskarsson; [2022]
    Nyckelord :anpassningar; engelskundervisning; explicit inlärning; implicit inlärning; språklig sårbarhet; stödstrukturer; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Barn i språkliga svårigheter kan ha svårt att lära sig ett främmande språk, i synnerhet engelska med sin djupa ortografi. De kan stöta på dessa hinder utifrån svårigheter på sitt modersmål. Samtidigt är problemet att det finns för lite tid för inlärning, tiden för engelskundervisning är begränsad i skolan. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa abstrakta begrepp i naturvetenskap : En kvalitativ undersökning utifrån lärarperspektiv i att undervisa NO-begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Hantoft; Marielle Ringbrant; [2022]
    Nyckelord :NO; naturorienterande; undervisning; naturvetenskapligt-språkbruk; naturvetenskapliga be-grepp; ämnesdidaktik; begreppsanvändning; PCK;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att genom en kvalitativ undersökningsmetod ta reda på hur lärare lär ut naturorienterande begrepp till sina elever. Arbetets mål är att få en bild av NO-lärares perspektiv på sin undervisning i förhållande till forskning. LÄS MER