Sökning: "lära sig programmeringskunskaper"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden lära sig programmeringskunskaper.

  1. 1. Spelifiering som verktyg för programmeringsundervisning i gymnasiet

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sebastian Hällman; Noella Rahman; [2023]
    Nyckelord :Spelifiering; CodinGame; Programmering; Motivation;

    Sammanfattning : Gamification involves the use of game design features and methods in non-game situations to increase engagement and motivation, this is used within media technology and interaction design. Gamification has been used in a variety of fields, including marketing, productivity, healthcare, and education. LÄS MER

  2. 2. PKM - Programming Knowledge Model : A conceptual model of programming knowledge

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Andreas Bergman; [2023]
    Nyckelord :Programming knowledge; Knowledge; Programmeringskunskap; Kunskap;

    Sammanfattning : För att undervisa i programmering i gymnasieskolan behöver läraren vara legitimerad i att undervisa i programmering. Lärare kan certifieras genom att ha ett visst antal högskolepoäng eller om de besitter motsvarande kunskaper och färdigheter. Följaktligen kan lärares kunskaper variera. LÄS MER

  3. 3. ”Alltså IT är världens framtid!” : En studie om gymnasieelevers förväntningar på programmeringsundervisningen på Teknikprogrammet och vad som motiverat dem till gymnasievalet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Martin Loman; [2022]
    Nyckelord :programming; upper secondary school; motivation; educational choices; technology studies; programmering; gymnasium; motivation; gymnasieval; teknikprogrammet;

    Sammanfattning : Programmering och datalogiskt tänkande införs i allt fler länders läroplaner. I svensk grundskola skall eleverna få lära sig visuell programmering och datalogiskt tänkande men det är inte tydligt inskrivet att de ska få lära sig textbaserad programmering (Skolverket, 2021a). LÄS MER

  4. 4. Giving programming novices affirmation on their programming skills through gamification: A proposed IT artefact

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Ida Petersson; Hannes Samskog; [2021]
    Nyckelord :IT artefact; learning programming skills; programming environment; programming confidence; learning to code; motivation; code affirmation; gamification; IT artefakt; lära sig programmeringskunskaper; programmeringsmiljö; programmeringstillförsikt; lära sig koda; motivation; kodkunskapsbekräftelse; gamifiering;

    Sammanfattning : This design science research proposes an IT artefact consisting of a website and a client application with the focus of letting users receive programming tasks which they will then try and solve, and have their solutions evaluated, thereby giving affirmation on their programming skills. The study sprung from the need to give programming novices confidence in their abilities to write sufficient code solutions to programming tasks. LÄS MER