Sökning: "lära sig socialt samspel i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden lära sig socialt samspel i förskolan.

  1. 1. Moral och normer utifrån barnens perspektiv : Ett arbete kring barns moraliska utveckling inom en förskolekontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Järlestrand; Sara Klein; [2024]
    Nyckelord :Children´s perspective; moral questioning; social interplay; conflict; communicative chain; Barnens perspektiv; moralfrågor; socialt samspel; konflikt; kommunikativ kedja;

    Sammanfattning : What is considered as right and wrong, and how to treat each other influences the daily life in the kindergarten. Consequently, this study aims to make moral values of children visible, which in fact also is what so called peer culture implies. LÄS MER

  2. 2. "Ja men har du provat att säga stopp?" : En kvalitativ studie om barns handlingsutrymme vid konflikthantering i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lina Bermvik; Angelica Martin; [2022]
    Nyckelord :konflikthantering; handlingsutrymme; lärandesituationer; semistrukturerade intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om konflikthantering mellan barn i förskolan. Målgruppen i studien var pedagoger i förskolan och studien handlade om deras syn på konflikter och lärande. Metoden som användes var den kvalitativa metoden semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. En specialpedagogs uppdrag : En intervjustudie om vilken hjälp specialpedagogen kan bidra med

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecka Sundbäck; Therése Thulin; [2020]
    Nyckelord :specialpedagogens uppdrag; autismspektrumtillstånd;

    Sammanfattning : Inledning Vardagen på förskolan kan innebära en stor utmaning för barn med symptom som motsvarar autismspektrumtillstånd. Utmaningarna kan exempelvis vara hög ljudnivå, svårigheter med både socialt samspel och samspel med andra. I vårt uppdrag som förskollärare beskriver Läroplanen för förskolan (Lpfö 2018, s. LÄS MER

  4. 4. Vårdnadshavare med ursprung i mellanöstern deras förväntningar och erfarenheter av svenska förskolan : Vårdnadshavare med barn i den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Marianne Hedå; [2019]
    Nyckelord :Parents; Middle East origin; preschool; expectations; safety; language; Vårdnadshavare; Mellanösternursprung; förskola; förväntningar; trygghet; språk;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine the parents' expectations before they left their child in preschool and their experiences of the earliest time in preschool, for parents with the origin in Middle East. The issues were; what expectations do parents, with origin from the Middle East, have of preschool and how do parents, with other language than Swedish, experience leaving their children in preschool. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares uppfattningar om barns lärande : En kvalitativ studie m sex förskollärares uppfattningar om barns lärande utomhus i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Angelica Abrahamsson; Ingrid Nordström; [2019]
    Nyckelord :Barns lärande; Barns lärande utomhus; Förskollärare; Uppfattningar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka och beskriva sex förskollärares uppfattningar om barns lärande och av särskilt intresse förskollärares uppfattningar om barns lärande utomhus i förskolan. En inspiration av en fenomenografisk ansats har använts med semi strukturerade intervjuer. LÄS MER