Sökning: "lära ut i skolan"
Visar resultat 11 - 15 av 398 uppsatser innehållade orden lära ut i skolan.
11. Planerade Utomhuspedagogiska aktiviteter i fritidshemmet : För en bättre inkludering av elever i behov av särskilt stöd
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att tillämpa aktionsforskning som ett när- och deltagarorienterat arbetssätt för att implementera planerade utomhuspedagogiska aktiviteter. Detta för att studera huruvida utomhuspedagogiska aktiviteter kan gynna en bättre inkludering samt försöka få en uppfattning av inkludering från elever i behov av särskilt stöd på fritidshemmet. LÄS MER
12. Studie- och yrkesvägledningsuppdraget : Hela skolans eller ingens ansvar?
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Studie- och yrkesvägledning i skolan brukar benämnas både som vid och snäv. Den vida bemärkelsen, som är i fokus i den här studien, innebär all verksamhet som bidrar till att eleverna får kunskap och färdigheter för att kunna göra val, som till exempel att utveckla sin självkännedom, lära sig om mer om arbetslivet och utbildningar eller att göra studiebesök. LÄS MER
13. Using an Online Learning Tool to Increase Digital Literacy in Rural Areas of Mozambique : A Minor Field Study
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : This thesis examines the possibility of increasing digital literacy in the rural communities of Mozambique through the implementation of a digital learning tool. The study was conducted in collaboration with the non-profit organization Project Vita with the aim of creating higher living standards for the people of Mozambique. LÄS MER
14. Easing the transition from block-based programming in education : Comparing two ways of transitioning from block-based to text-based programming and an alternative way to solve the transition problem
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Many learners find the transition from block-based programming to text-based programming difficult. Consequently, research has investigated how block-based languages support learners when making the transition to text-based programming. LÄS MER
15. Även lärare kan råka säga fel, jag lovar : En fokusgruppsstudie av hur mellanstadieelever uppfattar trovärdigheten hos olika informationskällor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Skolan har ett viktigt uppdrag när det gäller att undervisa om källkritik och att träna kritiskt tänkande, som har stärkts ytterligare genom den senaste läroplanen från 2022 för grundskolan. För att värna om demokratins grundpelare där yttrandefrihet är en viktig del, behöver våra unga medborgare lära sig att se igenom desinformation och konspirationsteorier av olika slag. LÄS MER