Sökning: "lärande agent"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden lärande agent.

  1. 1. Stabilizing Side Effects of Experience Replay With Different Network Sizes for Deep Q-Network

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Simon Granström; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This report investigates the effects of two different types of batch selection used for traininga Deep Reinforcement Learning agent in games. More specifically, the impact of thedifferent methods were tested for different sizes of Deep Neural Networks while using theDeep Q-Network (DQN) algorithm. LÄS MER

  2. 2. Improving Behavior Trees that Use Reinforcement Learning with Control Barrier Functions : Modular, Learned, and Converging Control through Constraining a Learning Agent to Uphold Previously Achieved Sub Goals

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jannik Wagner; [2023]
    Nyckelord :Behavior Trees; Reinforcement Learning; Control Barrier Functions; Robotics; Artificial Intelligence; Verhaltensbäume; Verstärkendes Lernen; Kontrollbarrierefunktionen; Robotik; Künstliche Intelligenz; Beteendeträd; Förstärkningsinlärning; Kontrollbarriärfunktioner; Robotik; Artificiell Intelligens;

    Sammanfattning : This thesis investigates combining learning action nodes in behavior trees with control barrier functions based on the extended active constraint conditions of the nodes and whether the approach improves the performance, in terms of training time and policy quality, compared to a purely learning-based approach. Behavior trees combine several behaviors, called action nodes, into one behavior by switching between them based on the current state. LÄS MER

  3. 3. Reinforcement Learning for Pickup and Delivery Systems

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Erika Sandhagen; Sarah Magnusson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In this project multi-agent reinforcement learning (RL) for a warehouse environmentwith robots delivering packages has been studied. This was done by first implementing the RLalgorithm Q-learning and investigating how the parameters of Q-learning affect the performanceof the algorithm. LÄS MER

  4. 4. Samhällsorienterade ämnens betydelse för elevers identitetsskapande : - En kvalitativ studie om lärares perspektiv på identitetsskapande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kia Flöistrup; Emilia Jeppsson; Evelina Persson; [2023]
    Nyckelord :Identitetsskapande; samhällsorienterade ämnen; lärares reflektioner.;

    Sammanfattning : Identitet är något vi alla besitter, denna utvecklas och formas hela tiden i flera vardagliga sammanhang. Skolan är till synes en plats som kan skapa förutsättningar för ett identitetsskapande. LÄS MER

  5. 5. "En kompisteckning. För det är en teckning man gör tillsammans med sina kompisar" : En studie om social hållbarhet i en postmodern förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Daniel Carlbom; Jennie Carlbom; [2022]
    Nyckelord :Democracy; Preschool; Relations; Social sustainability; Demokrati; Förskola; Relationer; Social hållbarhet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar hur barn i en postmodern förskola samspelar och använder sig av olika material för att etablera en social hållbarhet. Vi börjar med att förklara begreppet hållbar utveckling, samt hur den ekologiska, ekonomiska och sociala aspekten av hållbar utveckling hör ihop. LÄS MER